Rammer for lokalplanlægning

Tillæggets indhold

Horsens Kommune ønsker at styrke rammevilkårene i erhvervsområdet syd for Hattingvej for produktionsvirksomheder og virksomheder med særlige beliggenhedskrav. Formålet er dels at sikre virksomhedernes drifts- og udvidelsesmuligheder i fremtiden og  sameksistens med blødere anvendelser uden for planområdet.

Planlægningen for erhvervsområdet sker gennem et tillæg til Kommuneplan 2021 - 2033 og en ny lokalplan. Planerne er fulgt af en miljørapport.

Kommuneplanen udpeger den vestlige del af erhvervsområdet til virksomheder med særlige beliggenhedskrav og en konsekvenszone omkring virksomhederne i den østlige del af erhvervsområdet. Inden for konsekvenszonen må der ikke etableres anvendelser, som kan hindre virksomhedernes drift. For at sikre bedst mulige rammevilkår for virksomhederne og sameksistens med både boligområdet øst for erhvervsområdet og kolonihaverne syd for erhvervsområdet indgår zonering som redskab. 

Zonering betyder konkret en inddeling af erhvervsområdet, så forurenende og mindre forurenende virksomheder og aktiviteter adskilles, og der bliver en passende afstand mellem de mest forurenende virksomheder og f.eks. boligområder.

De tungere virksomheder i miljøklasse 4 - 7 , som har et ukompliceret naboskab, indgår i Delområde 2 og 8 i den vestlige del af planområdet. Mod Hattingvej reduceres miljøklassen til maks. 6.

I den centrale del af planområdet kan virksomheder inden for miljøklasse 4 - 6 etablere sig. Spændet giver eksisterende virksomheder i miljøklasse 5 mulighed for at øge deres produktion og dermed bedre driftsvilkår for virksomheden. Den centrale del ligger inden for delområderne 4 og 5.

Som buffer mellem den centrale del og følsomme anvendelser udenfor erhvervsområdet kan virksomheder i lavere miljøklasser fra 3 - 5 etablere sig. Mod boligomåderne øst for Ringvejen og mod kolonihaveområderne syd og syd øst for planområdet må miljøklassen ligger mellem 3 - 4, mens den mod Hattingvej kan være op til 5. Bufferzonerne består af delområderne 3, 6 og 7. Umiddelbart syd for Hattingvej og vest for Ringvejen fastholdes muligheden for pladskrævende varegrupper, som skaber en stærk buffer mod boligområderne. For ikke at hindre væksten for virksomheder i de tungere miljøklasser i den vestlige og centrale del af planområdet bliver det ikke muligt at etablere f.eks. boliger eller liberale erhverv.

Nye rammer for lokalplanlægning

Rammeområde 14ER23

Anvendelsen er fastlagt til erhvervsformål, såsom industri- og produktionsvirksomheder samt  logistik, transport, lager- og værkstedsvirksomheder, som svarer til miljøklasserne 4 - 7. Endvidere kan her placeres virksomheder, der af miljømæssige årsager (støj, lugt, spildevand) ikke kan placeres i nærheden af boliger.

Der må ikke etableres forureningsfølsom anvendelse i form af kontorer, boliger og lignende i området. Der kan alene etableres administration som en del af en virksomhed, og som er nødvendig for drift af virksomheder inden for industri, produktion, logistik, transport og lager- og værkstedsvirksomheder.

Rammeområde 14ER24

Anvendelsen er fastlagt til erhvervsformål i form af lettere industri- og håndværksvirksomheder,  som svarer til miljøklasserne 3 - 5. 

Rammeområdet må endvidere anvendes til butikker med særligt pladskrævende varegrupper.  Rammeområdet må derudover anvendes til e-handel og engroshandel. Det samlede butiksareal til særligt pladskrævende varegrupper må være på 30.000 m2, og den enkelte butik må være på maks. 12.000 m2.

Rammeområdet ligger i konsekvensområder for virksomheder med særlige beliggenhedskrav og produktionserhverv. Der må ikke etableres nogen form for boliger eller liberale erhverv i området. Der kan alene etableres administration som en del af en virksomhed, og som er nødvendig for drift af industri- og håndværksvirksomheder og butikker til særligt pladskrævende varegrupper.

Rammeområde 14ER25

Anvendelsen er fastlagt til erhvervsformål  til industri- og produktionsvirksomheder som svarer til miljøklasserne 4 - 6.

Rammeområdet ligger i konsekvensområder for virksomheder med særlige beliggenhedskrav og produktionserhverv. Der må ikke etableres nogen form for boliger eller liberale erhverv i området. Der kan alene etableres administration som en del af en virksomhed, og som er nødvendig for drift af industri- og produktionsvirksomheder.

Rammeområde 14ER26

Anvendelsen er fastlagt til erhvervsformål i form af lettere industri- og håndværksvirksomheder,  som svarer til miljøklasserne 3 - 4.

Rammeområdet ligger i konsekvensområder for virksomheder med særlige beliggenhedskrav og produktionserhverv. Der må ikke etableres nogen form for boliger eller liberale erhverv i området. Der kan alene etableres administration som en del af en virksomhed, og som er nødvendig for drift af virksomheder inden for lettere industri- og håndværk.

Rammeområde 14ER27

Anvendelsen er fastlagt til erhvervsformål, såsom industri- og produktionsvirksomheder samt  logistik, transport, lager- og værkstedsvirksomheder, som svarer til miljøklasserne 4 - 6. Endvidere kan her placeres virksomheder, der af miljømæssige årsager (støj, lugt, spildevand) ikke kan placeres i nærheden af boliger.

Rammeområdet ligger i konsekvensområder for virksomheder med særlige beliggenhedskrav og produktionserhverv. Der må ikke etableres nogen form for boliger eller liberale erhverv i området. Der kan alene etableres administration som en del af en virksomhed, og som er nødvendig for drift af virksomheder inden for industri, produktion, logistik, transport og lager- og værkstedsvirksomheder.

Rammeområde 14ER28

Anvendelsen er fastlagt til erhvervsformål, såsom industri- og produktionsvirksomheder samt  logistik, transport, lager- og værkstedsvirksomheder, som svarer til miljøklasserne 4 - 7. Endvidere kan her placeres virksomheder, der af miljømæssige årsager (støj, lugt, spildevand) ikke kan placeres i nærheden af boliger.

Rammeområdet ligger i konsekvensområder for virksomheder med særlige beliggenhedskrav og produktionserhverv. Der må ikke etableres nogen form for boliger eller liberale erhverv i området. Der kan alene etableres administration som en del af en virksomhed, og som er nødvendig for drift af virksomheder inden for industri, produktion, logistik, transport og lager- og værkstedsvirksomheder.

Rammeområde 14RE02

Rammeområdet er udlagt til rekreative formål. Muligheden for at planlægge for kolonihaver udgår af rammen.

Rammeområdet ligger i konsekvensområder for virksomheder med særlige beliggenhedskrav.

Bygningshøjder og bebyggelsesprocenter

I den centrale del af planområdet, hvor matriklerne er større, hæves bebyggelsesprocenten til 65%. Her øges bygningshøjden tilsvarende til 14 meter. Oplevelsen af erhvervsområdet fra landskabet fra syd og fremtoningen mod de større indfaldsveje Hattingvej, Ringvejen og mødet med Sverigesvej øst for Torsted Engsø forudsætter, at planområdet fortsat fremstår uden større skalaspring til omgivelserne og fortsætter nuværende homogene samspil i mødet med de mindre strukturer i naboområderne. Derfor øges højden til maksimum 10 meter i områdets periferi, mens bebyggelsesprocenten reduceres til maksimum 55.

Justering af bebyggelsesproncenten til maks. 65 for rammerområderne 14ER23 og 14ER25 og en tilsvarende reduktion af bebyggelsesprocenten til maks. 55 for rammerområderne 14ER24, 14ER26 og 14ER28 sikrer, at restrummeligheden i erhvervsområdet ikke ændres.

Vejledning om miljøklasser

Virksomheder er opdelt i 7 miljøklasser, hvor klasse 1 er den mindst miljøbelastende, og klasse 7 er den mest miljøbelastende. Opdelingen er baseret på "Håndbog om Miljø og planlægning", november 2004 fra Miljøstyrelsen. 

Klasse 1 omfatter virksomheder og anlæg, som kun påvirker omgivelserne i ubetydelig grad og således kan integreres med boliger.

Klasse 2 omfatter virksomheder og anlæg, som kun påvirker omgivelserne i ringe grad, og ville kunne indplaceres i områder, hvor der også findes boliger.

Klasse 3 omfatter virksomheder og anlæg, som kun påvirker omgivelserne i mindre grad, og som bør placeres i erhvervs- eller industriområder eventuelt i randzonen tættest ved forureningsfølsom anvendelse.

Klasse 4 omfatter virksomheder og anlæg, som er noget belastende for omgivelserne, og derfor som hovedregel bør placeres i industriområder.

Klasse 5 omfatter virksomheder og anlæg, som er ret belastende for omgivelserne og der for skal placeres i industriområdet.

Klasse 6 omfatter virksomheder og anlæg, som er meget belastende for omgivelserne og derfor skal placeres i større industriområder, så den ønskede afstand i forhold til forureningsfølsomme naboer kan opnås.

Klasse 7 omfatter virksomheder og anlæg, som er særligt belastende for omgivelserne, og derfor som hovedregel skal placeres i områder, indrettet til særligt miljøbelastende virksomhed.

Butikker til særligt pladskrævende varegrupper

Arealer til pladskrævende varegrupper udlægges uden for en bymidte og indeholder butikker, som ikke kan indpasses i midtbyens finmaskede og tætte struktur uden at dette i sig selv skader bymiljøet. Pladskrævende varegrupper kan placeres i eksempeltvis et erhvervsområde med gode adgangsforhold. Varegrupperne omfatter f.eks. motorkøretøjer, lystbåde, campingvogne, trailere, planter, havebrugsvarer, tømmer, byggematerialer, grus, sten og betonvarer, møbler m.m.

Planlægningen skal sikre mest mulig plads til produktionsvirksomheder og virksomheder med særlige beliggenhedskrav, deres drifts og udvidelsesmuligheder. Anvendelse til pladskrævende varegrupper er i sin anvendelse pladskrævende og bliver kun mulig, hvor anvendelsen med fordel kan skabe en buffer mellem miljøtunge virksomheder i planområdet og følsomme anvendelser som boliger og kolonihaver udenfor planområdet. En ligende egenskab har e-handelsevirksomheder. Derfor udgår muligheden for at planlægge for pladskrævende varegrupper af den nuværende kommuneplanramme 14ER20, mens det fremtidige rammeområde 14ER24 udvides, således at der kan planlægges for pladskrævende varegrupper på begge sider er Norgesvej og langs den østlige del af Hattingvej som i dag.

Det samlede detailhandelsareal må være på 30.000 m2, og den maksimale butiksstørrelse må ikke overskride 12.000 m2.

For e-handelsvirksomheder gælder, at de kun må generere ubetydelige kundestrømme. Hvis deres salgsareal skaber mere end ubetydelige kundestrømme, betragtes de som detailhandel og skal placeres inden for kommuneplanens detailhandelsstruktur.

Mindre butikker til salg af egen produktion

Efter § 5 n, stk. 1, nr. 4 i Lov om planlægning kan der yderligere udlægges arealer til mindre butikker til salg af egne produkter i tilknytning til en virksomheds produktionslokaler. Det forudsættes, at kunder kun har adgang til butikken og ikke til værkstedet. I dette tilfælde er det alene det areal, hvor kunderne kommer, der tæller som butiksareal. Bestemmelsen sigter overvejende på butikker i erhvervsområder.

Derfor fastholdes retningslinje 1.8.9, som bestemmer, at bruttoetagerealet for butikker til salg af egne produkter i tilknytning til en virksomheds produktionslokaler højst må være på 250 m2.

Anden form for detailhandel

Uden for detailhandelsstrukturen, som den er fastlagt i kommuneplanen kan der derudover etableres arealer til mindre butikker til salg af egen produktion. Butikker til salg fra egen produktion kan etableres med et butiksareal på maks. 250 m2 som beskrevet i kommuneplanens retningslinje 1.8.9.

Mindre butikker til salg af egen produktion til private sker ligeledes i de østlige delområder og udenfor arealer til større produktionsvirksomheder inden for miljøklasse 6 - 7. Inden for delområder, som er reserveret til produktionsvirksomheder kan der alene etableres udstilling af varer fra produktionen, men ikke foregå et salg med en egentlig kasselinje.

Definitioner for ubetydeligt salg til privatpersoner

Engroshandel og netbutikker.

Uden for detailhandelsstrukturen, som den er fastlagt i kommuneplanen kan udover mindre butikker til salg af egen produktion ske engroshandel og  etableres netbutikker/e-handel. 

Fælles for engroshandel og netbutikker er, at de kun må generere ubetydelige kundestrømme. hvis deres salgsrealer skaber mere end ubetydelige kundestrømme, betragtes de som detailhandel og skal placeres inden for kommuneplanens detailhandels struktur. 

"Butikker" og "Ubetydeligt salg til privatpersoner" er defineret i Vejledning om Detailhandel og i Kommuneplanens generelle rammer og fremgår herunder.

En butik er et sted, hvorfra der sælges og udleveres varer direkte til privatkunder. Det gælder også
diverse showrooms, outlets, lagersalg, engroshandel, permanente boder og stadepladser, hvorfra
der er salg til private. Det afgørende er, om der er fysisk kundekontakt mellem køber og sælger.
Hvis aktiviteten skaber kundestrømme, så er det at betragte som en butik i planlægningsmæssig forstand.

Der er tale om et ubetydeligt salg til privatpersoner og dermed ikke en egentlig detailhandelsbutik, hvis:

  • Der ikke er indrettet en egentlig butik med salgsareal, facadeskiltning, vinduesudstilling, kunderådgivning og kasselinje i e-handelsvirksomheder.
  • Der ikke er opstillet pc'er, hvor man kan bestille varen på stedet og derefter hente den på lageret.
  • E-handelsvirksomheden ikke annoncerer eller skilter med salg og åbningstider i en fysisk butik.
  • At langt den overvejende del af e-handelsvirksomhedens årlige omsætning udgøres af ren e-handel.

Lokalplanen bestemmer,  at der ikke kan indrettes en butik med salgsareal, facadeskiltning, vinduesudstilling og kasselinje  og skiltning og regulerer derudover skiltning i erhvervsområdet.