Redegørelse - Forhold til kommuneplan 2021-2033

Kommuneplantillæg

Lokalplanens indhold vil være i overensstemmelse med kommuneplanens hovedstruktur, men ikke med retningslinjer og rammer for lokalplanlægningen. Derfor udarbejdes et kommuneplantillæg.

Tillægget justerer afgrænsning af areal til detailhandel, virksomheder med særlige beliggenhedskrav og produktionserhverv, så de ikke er i konflikt med rekreative arealer og skaber uklarhed i anvendelser for  bebyggelser, som er bygget hen over matrikelskel.

Rammer justeres i forhold til anvendelse, bebyggelsesprocent og bygningshøjder. Derfor udarbejdes der et tillæg 2021-8 til Kommuneplan 2021-2033 som forudsætning for, at lokalplanen kan gennemføres.

Kommuneplantillæggets indhold og forhold til den gældende kommuneplan i øvrigt er kort beskrevet herunder:

Kommuneplantillægget erstatter rammeområderne 14ER01, 14ER17, 14ER19 og 14ER20 med rammerområderne 14ER23, 14ER24, 14ER25, 14ER26, 14ER27, 14ER28 og 14RE.

Formålet er, at bringe anvendelsen i overensstemmelse med udpegning til produktionsvirksomheder og virksomheder med særlige beliggenhedskrav og sikre robuste rammevilkår for virksomhederne. Derfor skærpes virksomhederne fra miljøklasse 2 - 7 til miljøklasse 4 - 7, som betegner industrivirksomheder. Rammerne for pladskrævende varegrupper flyttes til den østlige del af Hattingvej og langs Ringvejen.

I den vestlige del og centralt i planområdet, hvor matriklerne er større, hæves bebyggelsesprocenten til 65%. Her øges bygningshøjden til 14 meter, mens den af landskabelige og bymæssige hensyn øges til maks. 10 meter mod omgivelserne.

I det rekreative område 14RE02 omkring Torsted Engsø udgår muligheden for at planlægge for kolonihaver. Dette er begrundet dels i hensynet til en robust planlægning for erhvervsområdet og dels i hensynet til beskyttet natur. Hele rammerområdet er udpeget til beskyttet natur som overdrevs- og engarealer.