Indhold

Kommuneplan 2021 - 2033 udpeger den vestlige del af erhvervsområdet til produktions virksomheder og virksomheder med særlige beliggenhedskrav. Den østlige del er bestemt til konsekvenszone omkring virksomhederne. Inden for konsekvenszonen må der ikke etableres anvendelser, som kan hindre virksomhedernes drift.

Et løbende skred i anvendelser i erhvervsområdet i retning af blødere formål, som ikke er i overensstemmelse med rammerne i kommuneplanen, udfordrer sådanne virksomheders drifts- og udvidelsesmuligheder særligt med begrænsninger i støj, men andre forhold som både lugt og emissioner af forskellig art kan også være i spil. Derfor er det nødvendigt at skærpe kommuneplanens rammer, så de dels sikrer produktionsvirksomhedernes driftsvilkår og understøtter sameksistens med omgivelserne.

Tillægget sikrer en robust erhvervsudvikling og sameksistens med naboer uden for planområdet gennem zonering.  Zonering betyder konkret en inddeling af erhvervsområdet, så forurenende og mindre forurenende aktiviteter adskilles, og der bliver en passende afstand mellem de mest forurenende virksomheder og f. eks. boligområder.

Konkret erstatter kommuneplantillægget rammeområderne 14ER01, 14ER17, 14ER19 og 14ER20 med de nye rammerområder 14ER23, 14ER24, 14ER25, 14ER26, 14ER27 og 14ER28, som får nye bestemmelser for anvendelse, bebyggelsesprocent og bygninghøjder. For at sikre så robust planlægning som mulig udgår muligheden for kolonihaver af rammeområde 14RE02.