Retningslinje 1.2. Byvækst
Ved vedtagelse af Tematillæg for Byudvikling nr. 11 til Kommuneplan 2021-33 den 31. oktober 2023 blev retningslinjerne for byvækst revideret. Ved vedtagelse af nærværende kommuneplantillæg, sker der en mindre revision af redegørelsen, og samtidig udgår perspektivområde ved Østbirkvej, som i stedet erstattes af rammerne 33ER07 på 59,0 ha, 33ER08 på 18,3 ha, 33RE06 på 22,7 ha og 33TE01 på 10,0 ha, som udlægges til fremtidig byzone.
Ved vedtagelse af Tematillæg for Byudvikling nr. 11 til Kommuneplan 2021-33 blev der omfordelt et væsentlig større areal til erhverv, end der blev planlagt for. Der er derfor allerede omfordelt tilstrækkeligt areal til en selvstændig planlægning for erhvervsområdet ved Østbirkvej.
Du kan se den nye redegørelse nedenfor.
De konkrete retningslinjerne for byvækst i kommuneplan 2021-33 er fortsat gældende. Du kan se retningslinjerne her.
Du kan se kort over perspektivarealer og potentiel fremtidig byzone her.
Billede af byvækst i Hovedgård.
Kort over perspektivarealer - potentiel fremtidig byzone.


Redegørelse
Byvæksten fylder og forandrer landskabet for altid. Der bliver flere og flere borgere, som der skal findes plads til. Arealressourcen er den samme, men der skal være plads til både boliger, erhverv, rekreative områder, klimatilpasning, natur – og landskab. Derfor skal der tænkes mere smart og bæredygtigt, hvis ikke byvæksten skal opsluge for meget af det åbne land.
Byudviklingen sker efterhånden i større omfang gennem byomdannelse og byfortætning. I Horsens Kommune er efterspørgslen på nye boliger dog så stor, at der er behov for at udlægge nye arealer til byvækst, som sker ved Tematillæg for Byudvikling. I Horsens Kommune har man besluttet, at nye byvækstarealer udlægges i overensstemmelse med byrådets Byudviklingsmodel. Læs mere om modellen her.
De nye byvækstområder, skal overføres til byzone, før de kan tages i brug til de påtænkte byformål. Overførsel af landzonearealer til byzone eller sommerhusområde sker gennem lokalplanlægning. Derfor indeholder tematillægget også rammer for den efterfølgende lokalplanlægning for de nye byvækstområder.
Byvæksten skal ske indefra og ud. Byernes vækst vil derfor, i videst muligt omfang, ske i tilknytning til eksisterende byområder. For at begrænse inddragelsen af areal i det åbne land, må der ikke inddrages et større areal til byudvikling i kommuneplanlægningen, end der er behov for i den 12-årige kommuneplanperiode.
Byvæksten skal støtte op om bymønstret, da det er her, der planlægges for de forskellige servicetilbud, der typisk vil efterspørges ved en egentlig byudvikling. Arealerne er udlagt på baggrund af et estimat om fremtidige behov og efterspørgsel i de enkelte byer i kommunen. Samtidig er der taget højde for, at der er ikke plads til, at væksten i fremtiden kun sker i og omkring Horsens by, hvorfor der er fokus på at udvikle lokalcenterbyerne, hvor der allerede er investeret i offentlige servicefunktioner og infrastruktur.
Erhverv
Behovet for udlæg af nyt erhvervsbyggeri er i september 2022 opgjort til ca. 144 ha. De ubebyggede erhvervsarealer i kommunen er opgjort til 377,5 ha, som ca. kan dække et behov på 198 ha erhvervsbyggeri, hvorfor restrummeligheden dækker behovet i planperioden og frem til 2033. Se beregningen i panelet til højre.
Byvækst indefra og ud
Jf. planloven skal byudvikling ske indefra og ud. Reglen indebærer, at udlæg af nye arealer til byvækst som udgangspunkt også fremover skal ske i direkte tilknytning til eksisterende byområder. Hensynet er bl.a. at undgå spredt bebyggelse, sikre landbrugsjord og natur samt en effektiv udnyttelse af de investeringer, der foretages i infrastruktur (veje, ledningsanlæg, kloakering, vandforsyning, kollektiv trafik, offentlig service mv.). Kommunalbestyrelsen kan planlægge for en asymmetrisk byudvikling, f.eks. langs en central vej, hvis en sådan udvikling er begrundet i hensynet til en funktionelt sammenhængende byudvikling eller i områdets topografi.
Forud for planlægningen er mulighederne for byudvikling andre steder i kommunen undersøgt i en lokaliseringsredegørelse. Redegørelsen tager udgangspunkt i virksomhederne rammevilkår som tilgængelighed, drift og udvikling samt miljøhensyn og miljøbeskyttelse.
Redegørelsen peger på arealerne ved Østbirkvej som de mest egnede til transport- og logistikvirksomheder og til genbrugsplads, centralt placeret i kommunen. Horsens Kommune betragter arealerne som en udvidelse af den eksisterende byzone kun afbrudt af E45 og arealreservation til nationale ledningsanlæg.
Horsens Kommune er pt. udfordret dels af øget efterspørgsel på logistikarealer i en voksende klynge samt behov for lokalisering af en centralt beliggende genbrugsplads som erstatning for genbrugspladsen i Vedslet og med mellemdepot, kompostering af haveaffald og om laste faciliteter som erstatning for dele af aktiviteterne på Endelavevej i Horsens By. Rammerne i den gældende kommuneplan for den type virksomheder er udnyttede. Derudover har Horsens Kommune de seneste år søgt mod en robust understøttelse af transport- og logistik erhverv gennem en ny planlægning for et eksisterende erhvervsområde ved Fuglevangsvej og Hattingvej for netop at imødekomme behovet.
Rummeligheden til de nye rammeområder sker ved omfordeling af eksisterende rummelighed i erhvervsarealer, så den samlede erhvervsrummelighed bedre understøtter den efterspørgsel, som Horsens Kommune er udfordret på.
Erhvervsområdet er i sin anvendelse og funktion en udvidelse af Nova, som rummer lignende virksomheder og som i folkemunde er opfattet som sådan med betegnelsen Nova II. Samlokalisering med Nova styrker den samlede klynge i forhold til drift og udvikling af teknologi. Nærhed til Horsens Bioenergi, som netop adresserer som adresserer klimatiske udfordringer ved at erstatte fossile brændstoffer med vedvarende energikilder i den tunge transport, kan bidrage til et samlet stærkt potentiale for erhvervsklyngen.
Nationale interesser i kommuneplanlægningen fastlægger, at transporttunge virksomheder er afhængige af lokaliseringsmuligheder i erhvervsområder med god tilgængelighed til motorveje. Ved kommunal planlægning af erhvervsformål lang motorveje skal det sikres, at disse prioriteres til transporttunge virksomheder som transport- og logistikvirksomheder.
Administrationen vurderer på den baggrund, at byudviklingen sker indefra og ud og i funktionel sammenhæng med den eksisterende by og ud fra de allerede foretagne investeringer i arealudvikling for klyngen, vejanlæg og forsyningsvirksomhed.
Billede fra Godsbanekvarteret.
Forventet behov for erhvervsareal i planperioden
Bruttobehovet for nye erhvervsarealer i planperioden er beregnet på baggrund af et gennemsnit af erhvervsbyggeriet i perioden fra 2017 til 2022 – en periode, der samlet giver et realistisk billede af erhvervsbyggeriet i Horsens Kommune.
Fra 2017 til 2022 blev der i rammeområder, der er udlagt til erhvervsformål i kommuneplanen opført 596.000 m2 byggeri, svarende til ca. 59 ha. Det svarer til et gennemsnit på ca. 12 ha byggeri om året. På den baggrund vurderes det, at der vil blive opført 12 ha erhvervsbyggeri hvert år i planperioden, svarende til i alt 144 ha erhvervsbyggeri.
Bebyggelsesprocenten i langt de fleste rammeområder til erhverv i Horsens Kommune er fastsat til 50 %. Denne bebyggelsesprocent er derfor anvendt til beregning af det fremtidige behov. Det vurderes således, at der i planperioden vil være et bruttobehov for erhvervsareal på 288 ha.
Opførelsesår |
Opført erhvervsbyggeri i udlagte rammer til erhverv i Kommuneplan 2021-33, ha |
2017/18 | 2,1 |
2019 | 6,3 |
2020 | 3,2 |
2021 | 5,0 |
2022 | 43 |
I alt |
59,6 ha |
Tabellen viser en opgørelse af opført erhvervsbyggeri i årene 2017 til 2022 (september 2017-september2022). Kilde: Horsens Kommune, Forudsætningsredegørelse 2022.
Opgørelse af eksisterende rummelighed til erhverv
Den eksisterende erhvervsrummelighed er opgjort i september 2022. I rummeligheden er medregnet kommuneplanlagte erhvervsarealer og lokalplanlagte erhvervsarealer, der endnu ikke er udnyttet.
Rummeligheden i den gældende Kommuneplan 2021-33 er opgjort til 377,5 ha, med en byggemulighed på ca. 198 ha erhvervsbyggeri.
Behov for udlæg af nye erhvervsområder
Med en eksisterende rummelighed på 359,5 ha rammelagte erhvervsområder og et forventet behov for 288 ha i planperioden, kan der ikke udlægges mere areal til erhverv i Kommuneplan 2021-2033, medmindre der kan foretages en omfordeling af allerede udlagte erhvervsarealer, i overensstemmelse med planlovens § 11a stk. 6.
By/Byde | Estimeret byggemulighed etageareal HA | Estimeret areal af grund HA |
Horsens Midtby | 0,18 | 0,21 |
Horsens Øst | 0 | 0 |
Horsens Nordvest | 10,0 | 12,0 |
Horsens Sydvest | 24,0 | 51,4 |
Horsens Syd | 37,5 | 57,8 |
Horsens Sydøst | 0 | 0 |
Horsens Nord | 0 | 0 |
Stensballe | 0,09 | 0,17 |
Brædstrup | 13,9 | 27,2 |
Hatting | 5,4 | 12,7 |
Lund | 20,5 | 40,9 |
Egebjerg | 7,9 | 26,4 |
Gedved | 39,0 | 78,0 |
Hovedgård | 12,0 | 24,0 |
Søvind | 0,46 | 0,92 |
Østbirk | 26,8 | 44,6 |
Nim | 0,57 | 0,95 |
Sdr. Vissing | 0 | 0 |
I alt | 198,2 | 377,5 |
Tabellen viser opmåling af ubebyggede erhvervsarealer i kommuneplan 2021-33, opgjort april 2022. Kilde: Horsens Kommune, Forudsætningsredegørelse 2022.
Omfordeling af erhvervsarealer
Arealer kan inddrages til fremtidig byzone, hvis et eller flere erhvervsarealer af tilsvarende omfang tages ud af kommuneplanen. For at udlægge nye erhvervsarealer, skal kommunen derfor udtage ikke-byggemodnede erhvervsarealer, der størrelsesmæssigt svarer til de arealer kommunen ønsker at udlægge, jf. planloven § 11a stk. 6.
Ved vedtagelse af Tematillæg for byudvikling nr. 11 til kommuneplan 2021-33 blev der foretaget en omfordeling af allerede udlagte rammer til erhvervsformål til fordel for nye og bedre beliggende arealer til erhvervsformål. Omfordelingen fremgår af tabellen til venstre.
Der blev udtaget i alt 114,6 ha, men kun udarbejdet nye kommuneplanrammer for i alt 9,1 ha. Formålet herved var at sikre, at der kunne igangsættes en selvstændig planlægning for perspektivområdet ved Østbirkvej i Gedved. Der er derfor allerede omfordelt tilstrækkeligt areal til at udlægge erhvervsområdet ved Østbirkvej til fremtidig byzone i nærværende kommuneplantillæg.
Ved vedtagelse af nærværende tillæg udlægges sammenlagt 86,4 ha til erhvervsformål i kommuneplan 2021-33, men udtages 114,2 ha. Det betyder, at bebyggelsesprocenten for det nye erhvervsområde kan hæves fra 50 til 70 procent, hvilket sikrer en mere intensiv arealudnyttelse, fremfor at inddrage yderligere arealer i åben land.
Erhvervsarealer, der tages ud af kommuneplanen |
Størrelse på areal |
Tidligere taget ud ved vedtagelse af Kommuneplan 2021-33 | 38 ha |
Rammeområde 32ER04 | 27,7 ha |
Dele af rammeområde 34ER01 | 16,3 ha |
Dele af rammeområde 14ER09 | 10,0 ha |
Dele af rammeområde 15ER10 | 22,5 ha |
I alt | 114,2 ha |
Tabellen viser omfordeling af erhvervsarealer ved Tematillæg for Byudvikling af den 31. oktober 2023.
Nyt erhvervsareal, der tages med i kommuneplanen | Størrelse på areal |
Udlagt ved vedtagelse af Tematillæg for byudvikling | 9,1 ha |
Erhvervsområde ved Østbirkvej | 77,3 ha |
I alt | 86,4 ha |
Tabellen viser nye udlæg af erhvervsarealer ved Tematillæg for Byudvikling.
Nye byvækstarealer ved vedtagelse af nærværende kommuneplantillæg
Der udlægges i alt 110,0 ha nyt areal til byvækst. Der udlægges sammenlagt 77,3 ha til erhvervsformål, 22,7 ha til rekreative formål og 10,0 ha til teknisk anlæg.
Billede fra Provstlund i Lund.
Der udlægges følgende byvækstområder til erhverv:
Område | Anvendelse | Arealstørrelse | Estimeret rummelighed | Zonestatus | Fremtidige zonestatus |
33ER07 | Erhverv | 59,0 ha | 41,3 ha | Landzone | Byzone |
33ER08 | Erhverv | 18,3 ha | 12,8 ha | Landzone | Byzone |
I alt | Erhverv | 77,3 ha | 54,1 ha |
Der udlægges følgende arealer til rekreative formål:
Område | Anvendelse | Arealstørrelse | Estimeret rummelighed | Zonestatus | Fremtidige zonestatus |
33RE06 | Rekreative formål |
22,7 ha |
0 | Landzone | Byzone |
I alt | Rekreative formål |
22,7 ha |
0 |
Der udlægges følgende arealer til teknisk anlæg:
Område | Anvendelse | Arealstørrelse | Estimeret rummelighed | Zonestatus | Fremtidig zonestatus |
33TE01 | Teknisk anlæg | 10,0 ha | - | Landzone | Byzone |
I alt | 10,0 ha |