Hvorfor redegør Horsens Kommune for en lokalisering af transport- og logistikerhverv og en genbrugsplads?
Horsens Kommune er pt. udfordret dels af øget efterspørgsel på logistikarealer i en voksende klynge samt behov for lokalisering af en centralt beliggende genbrugsplads som erstatning for pladsen i Vedslet og med mellemdepot, kompostering af haveaffald og omlastefaciliteter som erstatning for dele af aktiviteterne på Endelavevej i Horsens by.
Rammerne i den gældende kommuneplan for den type virksomheder er udnyttede. Derudover har Horsens Kommune de seneste år søgt mod en robust planlægning for bebyggede områder. Det sker gennem Lokalplan 380, som er under udarbejdelse. Lokalplanen regulerer et område ved Ringvejen og Hattingvej og sikrer et robust plangrundlag for produktionserhverv og virksomheder med særlige beliggenhedskrav herunder transport og logistikvirksomheder. Området er bebygget og udvikler sig i fremtiden gennem transformation af eksisterende bebyggelse.
Behovet er belyst i afsnittet: Byvækst i dette tillæg.
I det følgende er der redegjort for den bedst egnede lokalisering. Redegørelsen belyser muligheder for byudvikling efter principperne indefra og ud som der beskrevet i Lov om planlægning.
Ifølge planlovens § 11a, stk. 8 skal et nyt areal, der overføres til byzone, placeres i direkte tilknytning til eksisterende bymæssig bebyggelse i byzone. Planlovens § 11 a, stk. 8 lovfæster det grundlæggende planprincip, at al byudvikling skal ske i byzone og i direkte tilknytning til eksisterende byområder og bebyggelse.
Formålet med det lovfæstede indefra-og-ud-princip er således at undgå spredt bebyggelse i det åbne land samt at fastholde en klar afgrænsning mellem by og land. Hensigten er, at byudviklingen sker i forlængelse af byens hidtidige udvikling under respekt for omgivelserne, herunder infrastruktur, natur og landskab, så byudviklingen understøtter fysiske og funktionelt sammenhængende byer og modvirker spredt og usammenhængende bebyggelse i det åbne land.
Horsens Kommune er konkret skåret igennem af E45 tæt på Horsens By. Denne gennemskæring begrænser anvendelsen af indefra-og-ud princippet. Der er derfor gennemført en undersøgelse af muligheder for at udlægge et konkret areal inden for rammen for byvækst, som indgår i Kommuneplan 2021-2033.
Undersøgelsen tager udgangspunkt i Horsens Kommunes byudviklingsmodel, som peger på konkrete arealer. Arealernes egnethed er efterfølgende vurderet ud fra rammevilkår for henholdsvis transport- og logistikvirksomheder og for en genbrugsplads.
Horsens Kommunes Byudviklingsmodel
Horsens Kommune har udviklet en byudviklingsmodel, som tager udgangspunkt i byrådets politikker, strategier og planprincipper. Formålet med modellen er at kvalificere og prioritere de arealer, der udlægges til byudvikling i kommuneplanen.
Modellens formål skal øge fokus på kvalitet, helhed og robusthed og samtidig at skabe tryghed for projektudviklere, investorer og borgerne i kommunen. Byudviklingsmodellen er en ny retningslinje for planlægningen af byudvikling i Horsens Kommune.
Horsens Kommunes byudviklingsmodel
Horsens Kommunes byudviklingsmodel
Men udgangspunkt i lokalisering af logistikvirksomheder omkring E 45 og en central placering af et teknisk anlæg i form af en genbrugsplads på et overordnet niveau er der derudover taget udgangspunkt i de indledende kriterier i forhold til trafikal adgang og byudvikling inden fra og ud. Der er derfor kun vist arealer, som er i direkte tilknytning til eksisterende byzone. Arealet ved Østbirkvej ligger i sammenhæng med et eksisterende erhvervsområde og indgår som et af fem arealer. Arealerne, som kan være relevant for en byudvikling er:
- Areal syd for Nova
- Areal nord for Nova
- Areal 1 og 2 nord for Gedved
- Areal ved Østbirkvej (perspektivareal i Kommuneplan 2021 – 2033).
Analysen peger på fem muligheder for fremtidige erhvervsområder, som skal undersøges nærmere.
Analysen peger på fem muligheder for fremtidige erhvervsområder, som skal undersøges nærmere.
Genbrugspladser i Horsens Kommune
Horsens Kommune har i dag tre genbrugspladser: én centralt i Horsens by på Endelavevej, én i Brædstrup i den vestlige del af kommunen og én i Vedslet tæt på Skanderborg Kommune.
Selvom genbrugspladsen på Endelavevej er den mest benyttede i kommunen, skaber trafikken til og fra pladsen problemer for byens fremtidsplaner, da kunder passerer gennem midtbyen.
Genbrugspladsen i Vedslet er ikke optimalt placeret i forhold til at betjene flest mulige borgere og har dårlige trafikale adgangsforhold, hvilket øger presset på genbrugspladsen på Endelavevej.
Genbrugspladsen i Brædstrup er velfungerende og betjener overvejende den vestlige del af kommunen, men ligger dels for langt fra Horsens og har begrænsede udvidelsesmuligheder. Horsens Kommune vurderer, at genbrugspladsen skal fastholdes med sine nuværende aktiviteter
Derfor arbejder Horsens Kommune på at etablere en centralt placerede genbrugsplads, som på sigt kan erstatte genbrugspladsen i Vedslet og som mellemdepot for kompostering af haveaffald og faciliteter til omlastning som erstatning for dele af aktiviteterne på Endelavevej i Horsens by.
Genbrugspladsen skal betjene både borgere i Horsens, nord, syd og øst for Horsens. Vejstrukturen skal være egnet til trailertrafik, og placeringen må ikke medføre miljømæssige gener som støj, støv og lugt på omgivelserne.
Illustrationen viser et overordnet blik på fremtidig dækning af offentlig service med genbrugspladser
Illustrationen viser et overordnet blik på fremtidig dækning af offentlig service med genbrugspladser
Rammevilkår genbrugspladser
For at finde den bedste placering til en genbrugsplads i Horsens Kommune, er det vigtigt at balancere tilgængelighed, miljøhensyn, praktisk drift og økonomiske overvejelser.
Tilgængelighed
- Central placering: Placering skal være nær de største koncentrationer af boligområder.
- Vejforbindelser: Placering bør være tæt på det overordnede vejnet. Da E45 deler kommunen i to, vil den være attraktiv som transportkorridor for de sydlige og nordlige egne af kommunen.
Miljøhensyn
- Afstand til følsom anvendelse: Pladsen bør placeres i en passende afstand fra boligområder eller anden følsom anvendelse for at undgå gener som støj og lugt.
Miljøbeskyttelse
- Placeringer på områder med særlige drikkevandsinteresser og nær sårbare naturområder eller vandløb undgås for at minimere risikoen for miljøbelastning af omgivelserne.
Drift og udvikling
- Størrelse og kapacitet: Området skal være stort nok til at rumme den forventede mængde affald samt fremtidige udvidelsesmuligheder. Arealet er estimeret til 10 ha.
Rammevilkår for transport og logistikvirksomheder i Horsens Kommune
For at finde den bedste placering til logistikvirksomheder i Horsens Kommune er det vigtigt at overveje rammevilkår som transportinfrastruktur, adgang til arbejdskraft, tilgængelighed af faciliteter, mulighed for bæredygtighedsinitiativer og optimering af forsyningskæden.
Tilgængelighed
- Effektive vej-, jernbane-, sø- og lufttransportnetværk er afgørende. En placering bør derfor være tæt på E45, hvorfra der er gode forbindelser mellem distributionscentre, havne, og lufthavne.
Miljøhensyn
- Afstand til følsomanvendelse: Pladsen bør placeres i en passende afstand fra boligområder eller anden følsom anvendelse for at undgå gener som støj og lugt.
- Bæredygtighedsinitiativer i den indledende planlægning kan hjælpe virksomheder med at tilpasse sig den grønne omstilling uden unødvendige omkostninger.
Miljøbeskyttelse
- Placeringer på områder med særlige drikkevandsinteresser og nær sårbare naturområder eller vandløb undgås for at minimere risikoen for miljøbelastning af omgivelserne.
Drift og udvikling
- Mulighed for moderne og veludstyrede lagerfaciliteter kan forbedre lagerstyring og distribution.
- Samlokalisering med lignende virksomheder ift. til forskning og udvikling samt incitamenter til innovation kan drive forbedringer og nye løsninger inden for logistik.
- Tilgængelighed af kvalificeret arbejdskraft.
Konklusion
Konklusionen på notatet er, at arealet ved Østbirkvej er det eneste mulige areal for en samlet udvikling, som kan understøtte Horsens Kommune i forhold til en central placering af en genbrugsplads og udfylde efterspørgslen efter arealer til Transport og logistikvirksomheder. Samtidig er arealet velegnet i forhold til tilgængelighed, undgå eventuelle miljøkonflikter og har et stort potentiale i forhold til bæredygtighedsinitiativer ikke kun i bebyggelsen, men også i forhold til at udnytte stedets potentiale og opgradere det.
Arealet syd for Nova er udfordret af nærhed til beboelse og omfatter bebyggelse med høj bevaringsværdig, Arealet nord for Nova er ikke tilstrækkeligt til en moderne drift af transport- og logistikvirksomheder, mens de to arealer nord for Gedved ikke er fysisk sammenhængende med byzonen, udfordrer lokalsamfundet Gedved trafikalt og er udfordret med adgang til det overordnede vejnet. Arealet ved Østbirkvej scorer høj inden for alle temaer.
Vurdering af de enkelte arealer
Areal - Syd for Nova
Området har nærhed til boligområder, og den planlægningsmæssige afstand mellem virksomheder i miljøklasse 4- 6 og følsom anvendelse bør være på 300 meter, så eventuelle miljøkonflikter i form af f.eks. støj undgås. I området findes yderligere en bolig med høj bevaringsværdi. Denne indgår i hensynet til miljøfølsom anvendelse, da den ikke forventes nedrevet. Arealet er bedre egnet til typer af erhverv, som ikke belaster boligområder og som kan samlokaliseres for derved at udnytte fordelene ved zonering.
En genbrugsplads har fordele med samlokalisering med virksomheder med lignende miljøudfordringer, så de kan håndteres fælles og ikke belaster hinanden internt i erhvervsområdet. En genbrugsplads på dette sted kan ikke bidrage som supplement til lokalområdets fortælling og stedets profil som primær vejadgang fra Nord til Horsens By.
Areal - Nord for Nova
Arealet udgør en del af Gedved Bakkelandskab og indeholder et fortidsmindeareal. Dette giver en væsentlig begrænsning og efterlader muligvis et restareal på 4 ha. Hele området er desuden udpeget som særligt værdifuldt landbrugsområde.
Arealet har adgang fra både Skanderborgvej centralt i Gedved og fra Vestervej, hvilket giver trafikmuligheder fra både nord og vest. Vestervej er udfordret af tung trafik, ligesom hjertet i Gedved By, hvor fest borgere færdes, vil være belastet af tung trafik. Området har en begrænset størrelse, hvilket gør det uegnet til moderne drift af logistikvirksomheder. Dette giver også en udfordring i forhold til håndtering af overfladevand.
Arealer 1 og 2 - Nord for Gedved
Arealerne er ikke fysisk forbundet med byzonen, og etablering af nye erhvervsområder her strider imod planlovens regler for byudvikling.
Arealet er udpeget til et større sammenhængende landskab (Gedved Bakkelandskab, som omkranser Gedved by mod nord. Derudover findes et fortidsmindeareal på arealet. En anden udfordring er en udpegning af arealet til et værdifuldt landbrugsområde. Samtidig er beliggenheden udfordret af manglende sammenhæng med det overordnede vejnet.
Det sydlige areal er derudover begrænset af bevaringsværdige boliger, og er derudover i konflikt med nærhed til boliger i forhold til den planlægningsmæssige afstand på 300 meter for virksomheder op til miljøklasse 6. Det nordlige areal har også nærhed til boliger mod nord.
Arealer - Østbirkvej
Området øst for Nova ligger tæt på Horsens by samt det nye byvækstområde ved Nørrestrand og kan derfor betjene et stort opland. Samtidig er placeringen tæt på det overordnede vejnet med nem adgang til både lufthavn- og havnen i Aarhus samt nærhed til et internationalt transportnetværk via E 45. Trafikken fra Horsens By og Nørrestrand vil ikke belaste Gedved By eller Egebjerg.
Området grænser ikke op til større boligområder, ligesom også nærheden til risikovirksomheder er vurderet i en redegørelse. Der er ingen grundvandsinteresser, og arealets karakter giver gode muligheder for at sikre en robust planlægning med samlokalisering, og som bygger på bæredygtighedsinitiativer.