Nationale interesser i kommuneplanlægningen

De nationale interesser i kommuneplanlægningen

Nationale interesser i kommuneplanlægningen sammenfatter de nationale hensyn, som staten påser i kommunernes kommuneplanlægning. For at sikre helhedsplanens realisering er de nationale interesser og forhold til Tillæg 2021- 20 uddybet her.

Plan- og Landdistriktsstyrelsen har offentliggjort Oversigt over nationale interesser i kommuneplanlægning den 6. juli 2023. Den nye oversigt erstatter den hidtil gældende oversigt, som med aftalen om den moderniserede planlov blev indsnævret og fokuseret for at give kommunalbestyrelserne større frihed og klarere rammer for den fysiske planlægning.

Staten vil derfor alene fremsætte indsigelse mod kommuneplanlægningen, hvis planlægningen er i strid med væsentlige nationale interesser inden for følgende fire interesseområder:

  • Vækst og erhvervsudvikling.
  • Natur- og miljøbeskyttelse.
  • Klimabeskyttelse. 
  • Kulturarvs- og landskabsbeskyttelse.
  • Hensynet til nationale og regionale anlæg, f.eks. transportkorridorer.

Horsens Kommune redegør herunder for planens stillingtagen til specifikke punkter i de enkelte interesseområder, som planlægningen berører. Punkterne fremgår af Oversigt over nationale interesser: https://planinfo.dk/Media/637905270982118666/oversigt_over_nationale_interesser_i_kommuneplanlaegning.pdf ​.

1. Vækst og erhvervsudvikling

Det er et overordnet nationalt hensyn at fremme vækst og erhvervsudvikling i hele Danmark, såvel på landet som i byerne. Den nationale interesse i at fastholde produktions- og landbrugserhverv og sikre investeringer i Danmark fordrer, at produktionserhvervenes vækstbetingelser, herunder sikring af mulighederne for fortsat drift af allerede etablerede produktionsanlæg, indarbejdes i den kommunale planlægning. 

Områdets produktionsvirksomheder og virksomheder med særlige beliggenhedsvilkår er udpeget et konksekvensområdet. Rammerne i dette tillæg indeholder beskrivelse af forholdet og peger på, at følsom anvendelse ikke er en mulighed.

Planområdet har naboskab til en risikovirksomheder. Rammerne i dette tillæg fastlægger anvendelsen til logistik- og transportvirksomheder, rekreative formål og teknisk anlæg inden for miljøklasserne 4 - 6. Rammerne peger derudover på, at risikovirksomheder ikke er en mulighed.

Transport- og logistikvirksomheder

1.1.3 Kommuneplaner skal indeholde retningslinjer og udpegninger på kort af erhvervsområder forbeholdt produktions-, transport- og logistikvirksomheder, medmindre kommuneplanen indeholder en fyldestgørende redegørelse for, hvorfor udpegningerne ikke er relevante for kommunen.

Størstedelen af planområdet udlægges til transport- og logistikvirksomheder og er konkret vist i rammerne 33ER07 og 33ER08. Rammerne er suppleret med en uddybende tekst omkring miljøforhold:

" Rammeområdet ligger i konsekvensområder for virksomheder med særlige beliggenhedskrav og produktionserhverv. Dette indebærer, at der ikke kan etableres nye boliger eller anden forureningsfølsom anvendelse (kontorer, boliger og lignende) inden for konsekvensområdet. Der kan derudover ikke planlægges for yderligere risikovirksomheder inden for rammeområdet.

Det skal vurderes, om der er behov for afværgeforanstaltninger mod oversvømmelse eller erosion, når der lokalplanlægges for byudvikling, særlige tekniske anlæg eller ændret anvendelse mv. inden for rammen. Oversvømmelse: nedbør."

1.1.4  Kommuneplaner med udpegninger af erhvervsområder forbeholdt produktions-, transport- og
logistikvirksomheder skal indeholde udpegninger af konsekvensområder* omkring erhvervsområderne, medmindre kommuneplanen indeholder en fyldestgørende redegørelse for, hvorfor udpegningerne ikke er relevante for kommunen.

Den sydlige del af planområdet ligger inden for konsekvensområder omkring produktionsvirksomheder og virksomheder med særlige beliggenhedskrav. Der er derudover ikke områder, som er bestemt til følsom anvendelse inden for en afstand af 500 meter til planområdet.

1.2.1  Hvis kommuner planlægger for anvendelse af arealer, der ligger nærmere end 500 m eller en
større passende sikkerhedsafstand fra en risikovirksomhed, skal kommunerne redegøre fyldestgørende for følgende:
• At alle relevante risikomyndigheder er hørt forud for den offentlige høring.
• At alle høringssvar er inddraget i planlægningen.
• At risikomyndighedernes høringssvar ikke taler imod planlægningen

I forbindelse med en screening og høring af berørte myndigheder har Horsens Kommune gennemført en høring af risikomyndighederne. Høringssvarene tilkendegiver, at anvendelsen i området ikke må overstige miljøklasse 6, og at der ikke kan muliggøres yderligere risikovirksomheder i området.

Størstedelen af planområdet udlægges til transport- og logistikvirksomheder samt teknisk anlæg og er konkret vist i rammerne 33ER07, 33ER08 og 33ER01. Anbefalinger fra risikomyndigheder er noteret i rammerne dels i form af maksimal miljøklasse og dels med en uddybende tekst omkring miljøforhold:

" Rammeområdet ligger i konsekvensområder for virksomheder med særlige beliggenhedskrav og produktionserhverv. Dette indebærer, at der ikke kan etableres nye boliger eller anden forureningsfølsom anvendelse (kontorer, boliger og lignende) indenfor konsekvensområdet. Der kan derudover ikke planlægges for yderligere risikovirksomheder indenfor rammeområdet.

Derudover er der redegjort for planlægning omkring risikovirksomheder jf. Bekendtgørelse om planlægning omkring risikovirksomheder. Bek. Nr. 371 af 21/04/2016.

2. Natur- og miljø

Natur og miljø er en national interesse. Det er et overordnet nationalt hensyn, at naturområder og levesteder for dyr og planter opretholdes og genoprettes, og at forurening af miljøet forebygges og hindres samtidig med at andre samfundsmæssige behov tilgodeses.

Den nationale interesse fokuserer på indsatsen for at bevare eksisterende naturområder som levesteder for naturligt hjemmehørende arter af planter og dyr samt at sikre større sammenhængende naturområder, der understøtter en positiv udvikling i biodiversiteten.

2.1. Naturbeskyttelse og genopretning

Den kommunale arealanvendelse skal være i balance og sikre natur- og miljøhensyn. Natur- og miljøhensyn skal sikres f.eks forpligter til at bevare natur med den bestande af vilde dyr og planter og deres levesteder.

I forhold til naturbeskyttelse og genopretning udlægget tillægget et nyt rekreativt område 33RE06 omkring et cetnralt areal til beskyttet natur og potentile natur. Det rekreative område sikrer således spredningsmuligheder og flere leve- og fourageringssteder til arter, der allerede findes i området. Dette bidrager til at skabe mere sammenhængende og fungerende økosystemer.

2.3. Grundvand

2.3.1  Kommuner skal friholde områder med særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande
til almene vandforsyninger uden for disse for virksomheder eller anlæg, der kan medføre en væsentlig fare for forurening af grundvandet.

2.3.3  Hvis kommuner fraviger forbuddene under pkt. 2.3.1. og 2.3.2, skal grundvandsredegørelsen
indeholde en redegørelse for:
• At der er en særlig planmæssig begrundelse for placeringen.
• At placering uden for området er undersøgt og ikke fundet muligt.
• At faren for forurening af grundvandet kan forebygges, herunder hvilke afværgetiltag dette
vil kræve.

Det nordøstlige hjørne af erhvervsområdet ligger inden for indvindingsoplandet til Gedved Vandværk.

Horsens Kommune har i forbindelse med tidligere Tematillæg til bydudvikling (november 2023) udarbejdet en grundvandsredegørelse, som konkluderer, at erhvervsområdet kan udlægges med en lav risiko for påvirkning af grundvandsressourcen i området. Der skal af hensyn til grundvandet derfor ikke stilles særlige krav til den fysiske indretning af området.

Interesseområdet medfører ikke ændringer i tillægget.

3. Kulturarv og landskab

Det er en national interesse at sikre hensynet til landskab, geologi og kulturarv af national og international betydning.

3.1 Landskab og geologi

3.1.6  Retningslinjerne skal udformes, så de som udgangspunkt friholder værdifulde geologiske områder for ny bebyggelse, gravning, anlæg eller beplantning, der vil sløre områdernes indbyrdes overgange og sammenhænge og/eller sløre værdifulde profiler, herunder kystprofiler

Nationale interesser 2023 henviser til kortudpegninger i Planinfo. Den meste af den nordlige del af af Horsens Kommune er udpeget på kort som nationalt geologisk rammeområde herunder også planområdet.

Kommuneplantillæg 2021-20 bygger på en helhedsplan, som mere detaljeret fastlægger nogle principper for områdets udvikling. En forståelse af landskabets karakter, struktur og bevægelser er et grundlag for den videre planlægning. Det fremgår således følgende principper i helhedsplanen: Landskabets struktur, det varierede og det forbindende landskab, det tværgående og det forbindende landskab og det visuelle landskab.

Principperne fastlægger, at landskabets, struktur og rumlige variation fastholdes og forslaget, og at Gedved bakkelandskab skal opleves som en helhed hen over E-45. Landskabets karakteristika og former må ikke sløres.

Interesseområdet medfører ikke ændringer i tillægget.

3.3 Kulturarv

3.3.1  Kommuner skal ved planlægning for bebyggelse og anlæg i sammenhæng med kulturarv af national og international betydning, værdifulde kulturmiljøer og kulturhistoriske bevaringsværdier, herunder fredede og bevaringsværdige bygninger, beskyttede fortidsminder, kulturarvsarealer og sten- og jorddiger, sikre den bymæssige eller landskabelige helhed.

Et beskyttet sten- og jorddige indgår i et rekreativt område og fastholdes som et aktiv i en kommende lokalplan.

Interesseområdet medfører ikke ændringer i tillægget.

4 Hensyn til nationale og regionale anlæg

Vej- og jernbaneanlæg
Det er en national interesse, at der sker en koordinering mellem den kommunale og den statslige transportplanlægning, og at kommuneplanlægningen udarbejdes under hensyn til den overordnede infrastruktur for veje og jernbaner.

Det er vigtigt, at kommuneplanlægningen sikrer overensstemmelse mellem byudviklingen og offentlige investeringer i infrastruktur og transport.

Det er en national interesse, at kommunerne ikke planlægger for støjfølsom arealanvendelse omkring statsveje, jernbaneanlæg og tilhørende arbejdsarealer, medmindre de vejledende grænseværdier for støj kan overholdes.

Transporttunge virksomheder er afhængige af lokaliseringsmuligheder i erhvervsområder med god tilgængelighed til motorveje. Ved kommunal planlægning af erhvervsområder langs motorveje skal det sikres, at disse prioriteres til transporttunge virksomheder som transport- og logistikvirksomheder.

Planlægningen berører ikke en udlagt arealreservation omkring E-45.

Horsens Kommune og Vejdirektoratet har været i dilaog om forudsætninger for en trafikal redegørelse, som skal ligge til grund for en miljøvurdering af påvirkninger inden for trafikbelastning, trafiksikkerhed og støj fra trafik.

Miljøvurderingen foreslår følgende mulige afværgetiltag for trafikafvikling:

  • For at sikre afvikling af den forventede trafikvækst foreslås det, at vejanlægget på Vestervej for delstrækning mellem Østbirkvej og de to vejadgange til området skal justeres for at imødekomme den øgede trafikvækst på strækningen.

Interesseområdet medfører ikke ændringer i tillægget.