Julianelyst

Kort om det ønskede anlæg

Perspektivområdet udgøres af et samlet areal på markerne nordvest for Lundum, ved gården Julianelyst. Området er præget af store dyrkningsflade med karakteristiske beplantningsbælter der givet struktur og skala til fladerne. Særligt den sydlige del af perspektivområdet er omsluttet af skov og høj bevoksning. I forbindelse med indkaldelse af idéer og forslag i foråret 2024 har Horsens Kommune modtaget indledende projektmateriale samt et ønske om at afklare, hvorvidt det er muligt at etablere tre vindmøller inden for området.

I det fremsendte materiale, er angivet et ønske eller forslag, med tre Vestas 4,5 MW møller, placeret på markerne syd for hovedgården og de dertilhørende drifts- og staldbygninger ved Julianelyst.

De ønskede møller kan forventes efter det fremsendte materiale at kunne levere ca. 40.000 MWh årligt. Hvis det antages, at en gennemsnitshusstand – to voksne og to børn – har et ca. årsforbrug på 4.500 KWh, svarer det ca. 8.888 husstande. 

I forbindelse med behandlingen af de konkrete projektforslag fra indkaldelsen af idéer og forslag, er de blevet screenet i forhold til henholdsvis VE-modellen samt de forhold der almindeligvis screenes for i forbindelse med en planlægning. Screeningerne har været med til at belyse hvorvidt projektet kunne udpeges som perspektivområde, samt hvilke opmærksomhedspunkter der vil være til en potentiel fremtidig planlægning.

Landskabet

Anlægget ønskes placeret primært inden for landskabskarakterområdet ”Yding Bakkelandskab” jf. Horsens Kommunes Landskabsplan. Området ligger inden for ”Det midtjyske Søhøjland” og er således dannet af isens fremstød og tilbagesmeltning under seneste istid. Det er kendetegnet ved at være ”trugformet” med bund i og langs Sattrup Mose, Urup Bæk og Østbirk, mens siderne rejser sig særligt markant mod nord op mod Ejer Bjerge og mindre markant mod syd.

De kulturbetingede træk i landskabet kendetegner sig ved middelstore til store dyrkningsflader, med hegn, diger, små bevoksninger og gårde der ligger spredt i det småbakket terræn. Derudover er det karakteristisk for området, at området mange terrænlavninger er præget af søer eller moser og de ofte stejle sider er afgræsset. Bebyggelsesstrukturen afspejler mange års historie og udvikling af, hvordan vi har brugt landskabet. Området er i dag præget af meget få tekniske anlæg.

Landskabet er af høj kompleksitet og kendetegnet af middel til stor skala og særligt rumlige og visuelle kontraster. Fra højtliggende steder i terrænet kan der opleves vidtrækkende udsigter over landskabet, mens landskabet andre stedet vil opleves med mindre, indrammede kig og at det her en generelt lukket karakter. Som udgangspunkt opleves landskabet som være med ganske lille visuel påvirkning fra større bygninger og tekniske anlæg. Den påvirkning der kan opleves i landskabet, stammer fra tekniske anlæg kommer fra omgivende landskab omkring Horsens. De opleves således på stor afstand og har dermed en mindre direkte påvirkning på oplevelsen af landskabet.

Grundet den sammensatte karakter, præget af forskellige elementer og strukturer, kan det være muligt at indpasse ændringer i landskabet. Dog med det forbehold, at særligt landskabet fine og vidtrækkende udsigter er sårbare overfor ændringer. Udsigterne betragtes som en bærende del af landskabets karakter. Området er præget af få tekniske anlæg og deres visuelle påvirkninger, dette er ligeledes med til at styrke, at landskabet er sårbart overfor særligt nye tekniske anlæg.

Den sydlige mølle er placeret nær overgangen til det lavtliggende og markante landskabskarakterområde  ”Hansted Ådal” jf. Horsens Kommunes Landskabsplan.

Billedet viser et skærmkort over perspektivområdet. Perspektivområdet fremstår med skravering på kortet, mens Horsens Kommunes VE Zone 2 vises med gråt.

VE-modellen og opmærksomhedspunkter til potentiel, fremtidig planlægning

VE-zonerne der udlægges med retningslinjen ”Planlægning for vedvarende energianlæg” er en overordnet indikation af, hvor der henholdsvis kan være muligt og som udgangspunkt ikke er muligt at planlægge for VE-anlæg i Horsens Kommune.

Det ønskede anlæg ligger i sin helhed inden for kommunens Zone 2, hvor der som udgangspunkt ikke er muligt at planlægge for VE-anlæg. Dog er møller placeret i en del af et bevaringsværdigt landskab, hvor der kan være mulighed for at se lempeligere på udpegningen. Dette kræver dog en konkret vurdering af et detaljeret projekt. Der skal under alle omstændigheder redegøres grundigt for projektet jf. Horsens Kommunes VE-model.

Der er i forbindelse med Indkaldelse af Idéer og forslag, kun fremsendt et kortbilag, hvor der er indikeret de ønskede placeringer af møller. Møllerne og dermed de udlagte perspektivområder, ligger i overvejende grad inden for Horsens Kommunes Zone 1, hvor der kan være mulighed for en konkret planlægning for VE-anlæg. Horsens Kommune har således ikke modtaget materiale der konkretiserer projektet, eller redegør for punkterne fremsat i VE-modellen.

Et projekt med to-tre nye møller vil være med til at understøtte den nationale interesse i at omstille Danmarks energiforsyning til grønne, vedvarende energikilder. Realiseringen forudsætter dog uagtet en afvejning i forhold til andre nationale interesse og gældende lovgivning, konkret at der udarbejdes det nødvendige plangrundlag og nærmere projektdetaljering samt pågældende miljøvurderinger af dette.
Screening af det fremsendte ønske har belyst følgende opmærksomhedspunkter til en potentiel detailplanlægning:

Lovgivning

  • Ved en konkret detailplanlægning, skal det sikres, at støjkrav jf. Bekendtgørelse om støj fra vindmøller kan overholdes. Derudover skal der sikres, at en konkret placering ikke konflikter med krav til mindste afstand til nærmeste beboelse samt skyggekast fra møllerne i forhold til naboer.
  • Projektet skal forholde sig til gældende planlægning fra nationalt til lokalt niveau, heriblandt kommuneplanens gældende retningslinjer og rammer samt gældende lokalplaner.
  • I forbindelse med detailplanlægningen skal der sikres dokumentation af ejerforhold efter udmatrikulering af møllerne, da det kun er ejers egen bolig som er undtaget.

Nationale interesser – Kulturarv

  • Inden for perspektivområdet findes der to registrerede, synlige gravhøje med tilhørende beskyttelseslinjer. Placeringen af den ene af møller syner af at være i konflikt med den ene af disse. Inden for fortidsmindebeskyttelseslinjer gælder der en streng beskyttelse. Projektet tilpasses, så beskyttelseslinjer friholdes.
  • Perspektivområdets nordlige del ligger inden for udpegningen af et værdifuldt kulturmiljø omkring Urup Hovedgård, Julianelyst og Urup Mølle. I detailplanlægningen skal der tages hensyn til at de kulturhistoriske bevaringsværdier ikke forringes ved opstilling af et større solcelleanlæg.
  • Museet har foretaget arkivalsk kontrol af planarealet. Der er kendte fortidsminder på arealet i form af to fredede gravhøje. Der er fredningszoner samt fortidsmindebeskyttelseslinjer omkring de to fredede gravhøje. Der vil være risiko for at påtræffe skjulte, jordfaste fortidsminder ved jord- og anlægsarbejde på arealet.

Inden for området findes flere §3-beskyttede naturtyper, herunder flere moser, søer, enkelte overdrev og enge. Disse, samt potentielle lavbundsarealer udgør de udpegninger der findes af registrerede og potentielle naturbeskyttelsesområder indenfor områder. Derudover findes der også registrerede og potentielle økologiske forbindelser inden for området. Perspektivområdet ligger i sin helhed inden for et bevaringsværdigt landskab og i overvejende grad også inden for et større sammenhængende landskab der fremstår uforstyrret.

Landskab

  • Perspektivområdet ligger i sin helhed inden for et udpeget bevaringsværdigt landskab, og overlapper derudover i overvejende grad også med en udpegning af et større sammenhængende landskaber, der fremstår uforstyrret Detailplanlægning forudsætter derfor, at der laves en landskabsanalyse der belyser og sikrer, at etableringen af vindmøller ikke påvirker landskabet uhensigtsmæssigt. Her henvises yderligere til Horsens Kommunes Landskabsplan.
  • Perspektivområdet ligger inden for ’Det Midtjyske Søhøjland’, en udpegning af et større geologisk rammeområde. Detailplanlægning og tilpasning af projektet skal sikre, at landskabets geologiske kvaliteter og landskabsformer, indbyrdes overgange og sammenhænge ikke forringes eller sløres.

Natur

  • Perspektivområdet overlapper med udpegninger af henholdsvis naturbeskyttelsesområder og udpegninger af økologiske- og potentielle økologiske forbindelser. Udpegningerne skal som udgangspunkt friholdes for tekniske anlæg, hvorfor projektet skal tilpasses. Detailplanlægning skal redegøre for, at den økologiske funktionalitet ikke nedsættes og at naturens udviklingspotentiale ikke forringes.
  • I forbindelse med detailplanlægning skal det sikres, og redegøres for, at opstillingen af vindmøller ikke påvirker yngle- og rasteområder for bilag IV-arter.
  • Dele af perspektivområdet overlapper med en eksisterende skovbyggelinje. Detailplanlægning og tilpasning af projektet skal redegøre for, at beskyttelse af indkig til skoven som landskabselement og oplevelsen af skovbrynet fastholdes.

Klima

  • I forbindelse med detailplanlægning og tilpasning af projektet, skal det sikres, at klima fortsat håndteres i landskabets lavninger og på overfalden, så det skaber merværdi.

Området ligger uden for udpegninger af området med særlige drikkevandsinteresser, dog er der almindelige drikkevandsinteresser i området. Perifært, langs den østlige kant af perspektivområdet ligger et indvindingsopland til Lundum Vandværk, dette er også delvist udpeget som et nitratfølsomt indvindingsopland.

Horsens Kommune bemærker hertil, at der som udgangspunkt ikke er kendskab til, at vindmøller vil eller kan medføre en væsentlig negativ påvirkning af områdets grundvandsinteresser.

Af det fremsendte materiale fremgår det, at der inden for ca. 4km af det ønskede projektområde er mulighed for tilslutning til nettet. Dog er der et ønske om at arbejde med at lokalområdet så vidt muligt aftager strømmen direkte, i den forbindelse er der f.eks. positiv dialog med biogasanlægget, om at de kan aftage noget af den producerede strøm.

Horsens Kommune bemærker hertil, at det ikke fremgår af det fremsendte, hvilken af de to tilslutningspunkter der ønskes at tilslutte til, eller hvor stor en ledig kapacitet der forventes at være på en eller begge af de to transformerstationer. En realisering og igangsætning af en eventuel planlægning forudsætter således, at der indledes en egentlig dialog, for at afdække om der er ledige kapacitet og om der ved en realisering vil være behov for udbygning af eksisterende infrastruktur

Udvikler og lodsejer beskriver i det fremsendte materiale, at projektet på nuværende tidspunkt er i et indledende stadie og at de i forbindelse med den videre udvikling af projektet sker i en åben og ærlig dialog med de nærmeste naboer, og at de håber på positiv opbakning til projektets realisering. De fremlægger i den forbindelse at alle interesserede naboer vil blive tilbudt af være deltagende i projektet, enten i form af medejerskab eller som en del af en følgegruppe.

Formålet med en følgegruppe er, at den skal danne ramme for deling af information, tanker og input omkring projektet, og eventuelt arbejdsgruppe for at lokale tiltag kan få gavn af de midler der bliver tildelt Grøn Pulje ved etablering af projektet.
Følgegruppen skal således være med og mødes før, under og efter en eventuel etablering af møllerne, og være med til at give input og lokalt forankrede idéer til projekt.

Derudover fremlægges der mulighed for medejerskab. Udvikler og lodsejer har i sinde at lade én af møllerne udbyde som en laugmølle, hvor det vil være muligt for naboer og andre lokale at blive medejere på projektet med en forkøbsret på mølleanparter i den pågældende mølle.

Horsens Kommune bemærker hertil, at det indledende stadie reflekteres i materialet, da der ikke foreligger dokumentation for, en indledende undersøgelse af de lokale interesser og potentielle konflikter i området samt at der ikke er dokumentation for, at den indledende dialog med nærmeste naboer er igangsat og at den brede inddragelsen på nuværende tidspunkt ikke har fundet sted.

Jf. beskrivelsen af nabo-processen, bemærker Horsens Kommune, at dette betragtes som en tilkendegivelse af interesse for at udvikle en solcellepark ved Over Vrønding, og at der er mulighed for, at Horsens Kommune deltager med en facilitator i borgerinddragelsen og tilpasningen af projektet.

Billedet er en illustration, der viser hvordan indkomne forslag til VE-projekter skal finde vej igennem Horsens Kommunes VE-model, før arealudpegninger i kommunen kan komme på tale.