Kort om det ønskede anlæg
Perspektivområdet udgøres af markarealerne mellem landsbyen Rådved og Biogasanlægget nordnordvest for Horsens By. Området er præget af store markarealer, enkelte større gårde og landsbybebyggelse Rådved, og ligger på kanten af landskabet ned til Hansted Ådal. I forbindelse med indkaldelse af Idéer og Forslag i foråret 2024 og tidligere, har Horsens Kommune modtaget en projektafgrænsning fra lodsejere m.fl., med et ønske om at afklare muligheden for at placere en solcellepark for det angivne areal.
Det ønskede område udgør et bruttoareal på ca. 75 ha. Foruden en projektafgrænsning på kort er der ikke fremsendt yderligere materiale der beskriver projektet eller typer af solceller.
Ud fra en antaget devise om af 1 ha svare til en megawatt, vil det utilpassede areal have forventelig at have en årlig produktion på ca. 75.000 MWh. Hvis det antages, at en gennemsnitshusstand – to voksne og to børn – har et ca. årsforbrug på 4.500 KWh, svarer det ca. 16.666 husstande. Dog giver placeringen tæt ved Biogasanlægget, anledning til, at der skabes synergi ved at biogasanlægget aftager strømmen, enten helt eller delvist.
I forbindelse med behandlingen af de konkrete projektforslag fra indkaldelsen af idéer og forslag, er de blevet screenet i forhold til henholdsvis VE-modellen samt de forhold der almindeligvis screenes for i forbindelse med en planlægning. Screeningerne har været med til at belyse hvorvidt projektet kunne udpeges som perspektivområde, samt hvilke opmærksomhedspunkter der vil være til en potentiel fremtidig planlægning.
Landskabet
Anlægget ønskes placeret inden for landskabskarakterområdet ”Gedved Bakkelandskab”, jf. Horsens Kommunes Landskabsplan. Landskabet er kendetegnet ved et storbakket terræn, med bløde bakkestrøg, hvor små dalstrøg nogle steder er præget ned i terrænet og dermed forstærker den storbakkede karakter. Landskabet er skabt igennem isens bevægelser og gradvise tilbagesmeltning under sidste istid.
De kulturbetingede træk i landskabet kendetegner sig ved middelstore dyrkningsflader, der brydes af små ådale, spredt og sparsom bevoksning især fragmenterede hegn og en bebyggelsesstruktur der er præget ad små landsbyer og spredt bebyggelse, gårde og husmandssteder. Landskabet er flere steder præget af tekniske anlæg som f.eks. højspændingstracéer, motorvejen og biogasanlæg.
Landskabet præget af en middel til stor skala, der oftest ses afspejlet i dyrkningsfladerne, og har en let sammensat karakter. Et varieret terræn, spredt bevoksnings- og bebyggelsesstruktur skaber variationer og bidrager til karakteren. Terræn og bevoksning skaber nogle steder lange kig over landskabet og er andre steder med til at begrænse udsigten, så der opstår et transparent og rummeligt landskab. Især i den nordlige og vestlige del af landskabet, er det kun i mindre grad visuelt påvirket af tekniske anlæg eller markant byggeri.
Landskabet sårbarhed afhænger af landskabets karakter, dog er det væsentligt hvis landskabskarakteren ønskes fastholdt, at ændringer sker med hensyn til de bærende træk; middelstore dyrkningsflader, spredt bevoksning og bebyggelse og landskabets transparente og rumlige karakter.
Anlægget er placeret nær overgangen til det lavtliggende og markante landskabskarakterområde ”Hansted Ådal” jf. Horsens Kommunes Landskabsplan.
VE-modellen og opmærksomhedspunkter til en potentiel, fremtidig planlægning
VE-zonerne der udlægges med retningslinjen ”Planlægning for vedvarende energianlæg” er en overordnet indikation af, hvor der henholdsvis kan være muligt og som udgangspunkt ikke er muligt at planlægge for VE-anlæg i Horsens Kommune.
Der skal uagtet en placering af VE-anlæg inden for Zone 1, redegøres for projektet jf. Horsens Kommunes VE-model.
Der er i forbindelse med indkaldelse af idéer og forslag fremsendt en ønsket projektafgræsning på kort. Det ønskede solcelleanlæg ligger i overvejende grad inden for Horsens Kommunes Zone 1, hvor der kan være mulighed for en konkret planlægning for VE-anlæg. Det fremgår ikke af det fremsendte, hvordan projektet tænkes konkret i forhold til udbredelse af paneler og tilpasning ifht. Zone 2 og andre lokale forhold.
Nedenstående er en kortfattet opsummering af, hvor Horsens Kommune ser projektet i forhold til VE-modellen og hvad der i forbindelse med en screening af projektet er identificeret af opmærksomhedspunkter til en potentiel fremtidig planlægning.
Et solcelleanlæg på 75MW vil være med til at understøtte den nationale interesse for at omstille Danmarks energiforsyning til grønne, vedvarende energikilder. Realiseringen forudsætter dog fortsat, at foretages en afvejning i forhold til andre nationale interesser og gældende lovgivning. Helt konkret skal der udarbejdes det nødvendige plangrundlag og nærmere projektdetaljering samt de nødvendige miljøvurderinger.
Lovgivning
- Projektet skal konkretiseres jf. Horsens Kommunes VE-model, heriblandt forholde sig til og tilpasses igennem dialog og involvering med berørte naboer i forhold til omkringliggende bebyggelse og naboer (Rådved).
- Projektet skal forholde sig til gældende planlægning fra nationalt til lokalt niveau, heriblandt kommuneplanens gældende retningslinjer og rammer samt gældende lokalplaner.
- Projekt skal tilpasses og tage hensyn til den del af Zone 2, der udgøres af potentielle økologiske forbindelser. Arealet skal som udgangspunkt friholdes for tekniske anlæg. Dog jf. pkt. 1 under Natur.
Nationale Interesser – Kulturarv
- Inden for perspektivområdet findes et beskyttet dige. Projektet skal tilpasses, så diget indtænkes og bevares igennem både anlægs- og driftsfase.
- Museum Horsens har foretaget arkivalsk kontrol af perspektivområdet. Der er ingen kendte fortidsminder på arealet. Der er i forbindelse med anlæggelsen af biogasanlægget gjort intensive fund fra jernalderen. Topografisk er arealet oplagt for bebyggelse og aktivitet gennem hele forhistorien og i særlig høj grad jernalder. Der vil være risiko for at påtræffe skjulte, jordfaste fortidsminder ved jord- og anlægsarbejde på arealet.
Der findes et enkelt moseareal inden for perspektivområdet samt overdrev og en enkelt sø i nærheden af området. Derudover findes der udpegninger af både registrerede og potentielle naturbeskyttelsesområder og økologiske forbindelser. Yderligere berører perspektivområdet delvist udpegningen af et større sammenhængende landskab, der fremstår uforstyrret og nedenfor den sydlige afgræsning af området er der udpeget et bevaringsværdigt landskab.
Landskab
- Perspektivområdet er delvist berørt af større uforstyrrede sammenhængende landskaber og det ligger samtidigt på kanten af et større bevaringsværdigt landskab. Detailplanlægning forudsætter derfor, at der laves en landskabsanalyse der belyser og sikrer, at etableringen af et større solcelleanlæg ikke påvirker landskabet uhensigtsmæssigt. Her henvises yderligere til Horsens Kommunes Landskabsplan.
- Perspektivområdet ligger inden for ’Det Midtjyske Søhøjland’, en udpegning af et større geologisk rammeområde. Detailplanlægning og tilpasning af projektet skal sikre, at landskabets geologiske kvaliteter og landskabsformer, indbyrdes overgange og sammenhænge ikke forringes eller sløres.
Natur
- Perspektivområdet overlapper med udpegninger af henholdsvis naturbeskyttelsesområder og udpegninger af økologiske- og potentielle økologiske forbindelser. Udpegningerne skal som udgangspunkt friholdes for tekniske anlæg, hvorfor projektet skal tilpasses. Detailplanlægning skal redegøre for, at den økologiske funktionalitet ikke nedsættes og at naturens udviklingspotentiale ikke forringes.
- I forbindelse med detailplanlægning skal det sikres og redegøres for, ved en konkret undersøgelse, at opstillingen af store solcelleanlæg ikke påvirker yngle- og rasteområder for bilag IV-arter.
Klima
- I forbindelse med detailplanlægning og tilpasning af projektet, skal det sikres, at klima fortsat håndteres i landskabets lavninger og på overfalden, så det skaber merværdi.
Perspektivområdet ligger uden for udpegninger af områder med særlige drikkevandsinteresser, dog ligger det inden for almindelige drikkevandinteresser. Derudover ligger området udenfor indvindingsoplande til almen vandforsyning, samt følsomme områder.
- I forbindelse med detailplanlægningen skal det undersøges samt kunne dokumenteres, at der ikke sker tilførsel af ”ikke ønskede stoffer” fra solcellepanelerne til overfladevand og dermed vandløb, søer samt grundvandsmagasin.
Der er med det fremsendt ikke redegjort for hvor meget projektet forventes at kunne supplere elforsyningen med ej heller, hvordan det påtænkes tilsluttet til nettet. Den ønskede placering giver mulighed for synergieffekter med f.eks. tilslutning af strømmen direkte til biogasanlægget, og eventuelt det kommende erhvervsområde nord for Østbirkvej. En eventuel realisering af projektet kræver derfor som minimum arealreservationer til opstilling af anlægget, og kan yderligere kræve plads til igennem arealreservationer, til udbygning af eksisterende infrastruktur.
Dette behov afdækkes i dialog med enten lokal distributør eller Energinet afhængig af anlægget forventet produktion.
Der er med det fremsendte ikke redegjort for disse forhold, som beskrevet i VE-modellen. En eventuel realisering af projektet forudsætter derfor, at anlægget udbredelse konkretiseres, så der kan redegøres at afstandskrav til beboelsesejendomme kan overholdes. Derudover skal der redegøres for nabo- og lokalinteresserne, og hvordan disse imødekommes, eller hvilke aftaler der er indgået, hvor tilpasning eller kompromis ikke har været mulig at opnå.
Jf. beskrivelsen af nabo-processen, bemærker Horsens Kommune, at dette betragtes som en tilkendegivelse af interesse for at udvikle en solcellepark ved Rådved, og at der er mulighed for, at Horsens Kommune deltager med en facilitator i borgerinddragelsen og tilpasningen af projektet.