Over Vrønding

Kort om det ønskede anlæg

Perspektivområdet udgøres af to delområder, på markarealerne øst og nord for landsby-bebyggelsen Over Vrønding. Området er præget af store markarealer, enkelte større gårde og bebyggelse samlet i mindre klynger omkring vejforløbene, uden den store udbredelse af tekniske anlæg. I forbindelse med indkaldelse af Idéer og Forslag i foråret 2024, har Horsens Kommune modtaget en projektbeskrivelse fra udvikler og lodsejer sammen med et ønske om, at afklare muligheden for at placere en solcellepark for det angivne areal.

Det ønskede område udgør et bruttoareal på ca. 78,7 ha fordelt på to arealer, henholdsvis 53,9 ha øst for, samt 24,8 ha nord for, Over Vrønding. Den ønskede solcellepark udgør størstedelen af arealet. Derudover ønskes det at etablere et biodiversitetsområde nærmest Over Vrønding. Der er ikke angivet konkret hvilken typer solceller der ønskes.

Det er angivet, at det ønskede anlæg forventes at have en årlig produktion på ca. 70.000 MWh. Hvis det antages, at en gennemsnitshusstand – to voksne og to børn – har et ca. årsforbrug på 4.500 KWh, svarer det ca. 15.555 husstande. 

I forbindelse med behandlingen af de konkrete projektforslag fra indkaldelsen af idéer og forslag, er de blevet screenet i forhold til henholdsvis VE-modellen samt de forhold der almindeligvis screenes for i forbindelse med en planlægning. Screeningerne har været med til at belyse hvorvidt projektet kunne udpeges som perspektivområde, samt hvilke opmærksomhedspunkter der vil være til en potentiel fremtidig planlægning.

Landskabet

Anlægget ønskes placeret inden for landskabskarakterområdet ”Nim Landbrugsflade”, jf. Horsens Kommunes Landskabsplan. Området ligger i den sydlige del af ”Det midtjysk Søhøjland”, som er præget af isen bevægelse under den seneste istid. Den nordlige del af området er kendetegnet ved et bakket terræn der er præget af erosionsdale, mens den sydlige del er mere jævnt og skråner mod Horsens Fjord.

De kultur betingede træk i landskabet er især kendetegnet ved store eller middelstore dyrkningsflader, der understøttet af spredt beliggende gårde. Bevoksningen er sparsomt i det jævnt skrånende terræn, mens der findes mere spredt bevoksning i det bakkede terræn. Landsbyernes placering i landskabet et kulturhistoriske betinget af nærhed til marker og enge. Derudover findes en selvstændig enklave af bebyggelsen i det jævne terræn i form af Statsfængslet Østjylland (Enner Mark Fængsel). Der findes kun få større tekniske anlæg i området, der er således også ingen eller meget begrænset visuel påvirkning på landskabet fra tekniske anlæg.

Landskabets er langt de fleste steder middel i skala, men kan variere fra sted til sted i området, og er af en åben karakter præget af udsigter særligt fra de højere liggende højdedrag. Terrænet har flere steder rumskabende effekter, både i den nordlige og sydlige del af i området. Det er dog kun i den nordlige del, at der kan forekomme så store terrænforskelle, at der terrænet begrænser udsigter og skabe lukkede landskabsrum. Variationen giver landskabet i sin helhed et let sammensat udtryk.

Generelt vurderes landskabet robust, hvis ændringer sker med hensyntagen til landskabets ofte udsigts- og landbrugsprægede karakter. De kulturhistoriske træk og det enkle landskab omkring Tamdrup Bisgård, vurderes dog sårbart overfor det fleste ændringer. Ændringer her bør således kun ske, hvis de opretholder den store skala, en enkel karakter, bevarer karakteristisk bebyggelse og fortsat afspejler et hovedgårdslandskab. I lyset af den minimale påvirkning fra tekniske anlæg, vurderes landskabet sårbart overfor nye anlæg, særligt hvor dette vil have en negativ effekt på den landskabelige oplevelsesværdi, her kan f.eks. nævnes dalen ved Nim Mark, hvor store nye teknisk anlæg forventeligt, vil dominere dalens skala og dermed visuelle kvalitet.

Billedet viser et skærmkort over perspektivområdet. Perspektivområdet fremstår med skravering på kortet, mens Horsens Kommunes VE Zone 2 vises med gråt.

VE-modellen og opmærksomhedspunkter til potentiel, fremtidig planlægning

VE-zonerne der udlægges med retningslinjen ”Planlægning for vedvarende energianlæg” er en overordnet indikation af, hvor der henholdsvis kan være muligt og som udgangspunkt ikke er muligt at planlægge for VE-anlæg i Horsens Kommune.

Der skal uagtet en placering af VE-anlæg inden for Zone 1, redegøres for projektet jf. Horsens Kommunes VE-model.

Der er i forbindelse med indkaldelse af idéer og forslag fremsendt et indledende projektmateriale, der på kortmateriale indikerer det ønskede areal til solcellepark og biodiversitetsområde, samt der er kortfattet redegjort for projektet jf. Horsens Kommunes VE-model. Det ønskede solcelleanlæg ligger inden for Horsens Kommunes Zone 1, hvor der kan være mulighed for en konkret planlægning for VE-anlæg. Af materialet fremgår det, at udvikler og lodsejer er indforstået med, at projektet vil skulle tilpasses yderligere i den fremadrettede proces.

Nedenstående er en kortfattet opsummering af, hvor Horsens Kommune ser projektet i forhold til VE-modellen og hvad der i forbindelse med en screening af projektet er identificeret af opmærksomhedspunkter til en potentiel fremtidig planlægning.

Et solcelleanlæg på 70MW vil være med til at understøtte den nationale interesse for at omstille Danmarks energiforsyning til grønne, vedvarende energikilder. Realiseringen forudsætter dog fortsat, at foretages en afvejning i forhold til andre nationale interesser og gældende lovgivning. Helt konkret skal der udarbejdes det nødvendige plangrundlag og nærmere projektdetaljering samt de nødvendige miljøvurderinger.

Lovgivning

  • Projektet skal forholde sig til gældende planlægning fra nationalt til lokalt niveau, heriblandt kommuneplanens gældende retningslinjer og rammer samt gældende lokalplaner.
  • Projektet skal tilpasses og tage hensyn til den del af Zone 2 der udgøres af fortidsmindebeskyttelseslinjer og Grønt Danmarkskort. Arealet skal som udgangspunkt friholdes for tekniske anlæg.


Nationale interesser – Kulturarv og Kirke

  • Den østlige del af perspektivområdet ligger op til kirkeomgivelserne der er udpeget omkring Tamdrup Kirke, hvoraf en lille del af området ligger inden for 1.000 meter fra kirken. I forbindelse med detailplanlægningen er det derfor væsentligt at der redegøres for og det dokumenteres, at solcelleanlægget ikke hindre indsigt til kirke og påvirker oplevelsen af kirken i landskabet negativt.
  • Inden for perspektivområdet findes fire beskyttede diger i forbindelse med den østlige del, samt den nordlige del berører en fortidsmindebeskyttelseslinje. Projekter skal tilpasses, så digerne og fortidsmindebeskyttelseslinjen indtænkes og bevares igennem både anlægs- og driftsfase.
  • Museet har foretaget arkivalsk kontrol af planarealet. Der er et registreret fortidsminde, en gravhøj inden for perspektivområdet. Der er kendte fortidsminder i umiddelbar nærhed til projektarealet, herunder en meget stor koncentration af gravhøje nord for projektarealet. Topografisk er arealet oplagt for bebyggelse og aktivitet gennem hele forhistorien. Der vil være risiko for at påtræffe skjulte, jordfaste fortidsminder ved jord- og anlægsarbejde på arealet.

 

Der findes en enkelt beskyttet sø inden for perspektivområdet, samt udpegninger af potentiel naturbeskyttelse, herunder lavbundsarealer der kan genoprettes inden for området. Derudover ligger største delen af perspektivområdet inden for større sammenhængende landskaber med særlige udsigt, samt på kanten til en udpegning af bevaringsværdigt landskab.

Landskab og geologi

  • Perspektivområdet ligger inden for større sammenhængende landskaber med særlige udsigter og på kanten til et bevaringsværdigt landskab. Detailplanlægning forudsætter derfor, at der laves en landskabsanalyse der belyser og sikrer, at etableringen af et solcelleanlæg ikke påvirker landskabet uhensigtsmæssigt. Her henvises yderligere til Horsens Kommunes Landskabsplan.
  • Perspektivområdet ligger inden for ’Det Midtjyske Søhøjland’, en udpegning af et større geologisk rammeområde. Detailplanlægning og tilpasning af projektet skal sikre, at landskabets geologiske kvaliteter og landskabsformer, indbyrdes overgange og sammenhænge ikke forringes eller sløres.

Natur

  • Perspektivområdet overlapper med udpegninger af potentielle naturbeskyttelsesområder, herunder lavbundsarealer der kan genoprettes Udpegningerne skal som udgangspunkt friholdes for tekniske anlæg, hvorfor projektet skal tilpasses. Detailplanlægning skal redegøre for, at den økologiske funktionalitet ikke nedsættes og at naturens udviklingspotentiale ikke forringes.
  • I forbindelse med detailplanlægning skal det sikres, og redegøres for, at opstillingen af vindmøller ikke påvirker yngle- og rasteområder for bilag IV-arter.

Klima

  • I forbindelse med detailplanlægning og tilpasning af projektet, skal det sikres, at klima fortsat håndteres i landskabets lavninger og på overfalden, så det skaber merværdi.

Perspektivområdet ligger delvist inden for områder med særlige drikkevandinteresser, særligt det nordlige delområde ligger i sin helhed inden for denne udpegning, mens det sydlige kun delvist er berørt. Dog ligger det resterende af det sydlige delområde inden for områder med almindelige drikkevandsinteresser. Derudover er det sydlige delområde også delvist berørt af nitratfølsomme indvindingsområder.
Af det fremsendte materiale etableringen af solceller, kan være med til at beskytte grundvandet, da områderne går fra landbrugsdrift til enten afgræsning med får eller mekanisk høslæt.

  • Detailplanlægning forudsætter en grundvandsredegørelse, da perspektivområdet ligger inden for områder med særlige drikkevandsinteresser, og delvist inden for to indvindingsoplande, henholdsvis til Lund og Kørup Vandværk.
  • I forbindelse med detailplanlægningen skal det undersøges samt kunne dokumenteres, at der ikke sker tilførsel af ”ikke ønskede stoffer” fra solcellepanelerne til overfladevand og dermed vandløb, søer samt grundvandsmagasin.

Horsens Kommune bemærker foruden ovenstående opmærksomhedspunkter, at perspektivområdet delvist overlapper med nye udpegninger af områder, hvor skovrejsning er ønsket, som varig grundvandsbeskyttelse.

Af det fremsendte materiale fremgår det, at der er en forventet ledig kapacitet ved den nærmeste transformerstation ved Hatting, der ligger cirka 2,5 km fra projektområdet i fugleflugt. Dertil bemærkes det, at lodsejeren ejer jorden rundt om transformerstationen, hvorfor der være muligt at sikre kabelføring og udbygningsmuligheder.

Denne information er hentet igennem det offentligt tilgængelige kapacitetskort.

Horsens Kommune bemærker hertil, at en realisering og igangsætning af en eventuel planlægning, forudsætter at der indledes en egentlig dialog, for at afdække om den forventede ledige kapacitet er retvisende og/eller om der ved en realisering vil være behov for udbygning af eksisterende infrastruktur. 

I det fremsendte materiale redegøres der for, at udviklere har i sinde at indlede dialogen med de nærmeste naboer – 200 meter fra projektområdet – vedrørende frivillige aftaler om enten salg eller værditab. Findes der ikke en fælles aftale er udvikler og lodsejer indstillet på at projektet tilpasses, så der holdes en afstand på 200 meter til beboelsesejendomme.

I forhold til lokalområdet, fremgår det af det fremsendte materiale også, at det kan komme på tale, at udvikler og lodsejer afholder et bredere informationsmøde for borger inden for en 1 km til anlægget, såfremt Horsens Kommune ser velvilligt på projektet. Mødet formål er at få ønsker og input fra lokale i forbindelse med tilpasningen af projektet. Udvikler beskriver ligeledes, at der kan være mulighed, for at naboer med markarealer tilstødende projektarealet, kan blive inkluderet i et større sammenhængende projekt.

Udvikler indikerer også, at der foruden lovbestemte tilskud og ordninger, er velvillighed til at bidrage yderligere til lokalområdet igennem f.eks. tilskud til lokale borgerforeninger samt et årligt bidrag til vedligeholdelsen af en lokal RAF-mindesten.

Horsens Kommune bemærker hertil, at der ikke foreligger dokumentation for, en indledende undersøgelse af de lokale interesser og potentielle konflikter i området samt at der ikke er dokumentation for, at den indledende dialog med nærmeste naboer er igangsat og at den brede inddragelsen på nuværende tidspunkt ikke har fundet sted.

Jf. beskrivelsen af nabo-processen, bemærker Horsens Kommune, at dette betragtes som en tilkendegivelse af interesse for at udvikle en solcellepark ved Over Vrønding, og at der er mulighed for, at Horsens Kommune deltager med en facilitator i borgerinddragelsen og tilpasningen af projektet.

Billedet er en illustration, der viser hvordan indkomne forslag til VE-projekter skal finde vej igennem Horsens Kommunes VE-model, før arealudpegninger i kommunen kan komme på tale.