Mattrup Gods, Tyrsting

Kort om det ønskede anlæg

Perspektivområdet udgøres af to delområder på markarealer vest for landsbyen Tyrsting i den vestligste del af kommunen. Området er præget af store dyrkningsflader i et højtliggende og jævnt terræn, hvor bebyggelsen ligger spredt i det åbne land. Øst for den nordlige halvdel af området ligger Tyrsting Kirke. Både tidligere og i forbindelse med indkaldelse af Idéer og Forslag i foråret 2024, har Horsens Kommune modtaget en projektbeskrivelse fra udvikler og lodsejer sammen med et ønske om, at afklare muligheden for at placere en solcellepark for det angivne areal.

Det ønskede område udgør et bruttoareal på ca. 69 ha fordelt på de to delområder, af henholdsvis 37 ha mod syd og 32 ha mod nord. Det ønskede skal tilpasses i forhold til overlappet med Zone 2, hvor der som udgangspunkt ikke kan planlægges for og etableres VE-anlæg. En sådan tilpasning vil reducere anlæggets størrelse. Der er ikke angivet konkret hvilken typer solceller der ønskes.

Det er angivet, at det ønskede anlæg forventes at have en årlig produktion på ca. 70.000 MWh, uden reduktion i anlægget omfang. Hvis det antages, at en gennemsnitshusstand – to voksne og to børn – har et ca. årsforbrug på 4.500 KWh, svarer det ca. 15.555 husstande. 

I forbindelse med behandlingen af de konkrete projektforslag fra indkaldelsen af idéer og forslag, er de blevet screenet i forhold til henholdsvis VE-modellen samt de forhold der almindeligvis screenes for i forbindelse med en planlægning. Screeningerne har været med til at belyse hvorvidt projektet kunne udpeges som perspektivområde, samt hvilke opmærksomhedspunkter der vil være til en potentiel fremtidig planlægning.

Landskabet

Anlægget ønskes placeret inden for landskabskarakterområdet ”Brædstrup Højland”, jf. Horsens Kommunes Landskabsplan. Det er et højtliggende landskabsområde i den centrale del af ”Det Midtjyske Søhøjland”, og er således opbygget i forbindelse med istiden fremstød til Hovedopholdslinjen under den seneste istid for ca. 18.000 år siden. De kulturbetingede træk, der er med til at gøre landskabet til det vi ser i dag, er middelstore dyrkningsflader, der brydes af små terrænlavninger – dødishuller – der i dag indeholder små søer eller moser. Spredt og varieret bevoksning er med til nogle steder at bryde dyrkningsfladerne og andre steder indramme landskabet. Landsbyernes og bebyggelse generelt har en karakteristisk beliggenhed i overgangen mellem de højtliggende dyrkningsflader og ådalenes smalle og ofte dybe kløfter, der bruges som græsningslandskab. Landskabet er præget af få tekniske anlæg i form af tre højspændingstracéer i middel skala.

Som det også fremgår af de kulturbetingede træk ved landskabet, så er det generelt kendetegnet ved en middelstor skala, der yderligere defineres af en sammensat og struktureret karakter. Skove på dalsiderne i og omkring landskabsområdet, er med til at skabe en overordnet ramme, der åbner sig op mod syd og kommunens øvrige landskaber. De findes både udsigter der er begrænset af bevoksninger og som strækker sig på tværs ådale.

Overordnet vurderes landskabet rimelig robust og at det således kan rumme en række ændringer, så længe disse sker med forbehold for, at der er tale om et højtliggende terræn, og at det bærende karaktertræk ved landskabet er, at det fremstår som et landbrugslandskab i overvejende middelstor skala. Dog er særligt den østlige og nordvestlige del af området særligt sårbart over for ændringer, der vil begrænse eller svække landskabets særlige udsigter.

Anlægget ligger på kanten ned til sydlige del af landskabskarakterområdet ”Mattrupdalen”, jf. Horsens Kommunes Landskabsplan.

Billedet viser et skærmkort over perspektivområdet. Perspektivområdet fremstår med skravering på kortet, mens Horsens Kommunes VE Zone 2 vises med gråt.

VE-modellen og opmærksomhedspunkter til potentiel, fremtidig planlægning

VE-zonerne der udlægges med retningslinjen ”Planlægning for vedvarende energianlæg” er en overordnet indikation af, hvor der henholdsvis kan være muligt og som udgangspunkt ikke er muligt at planlægge for VE-anlæg i Horsens Kommune.

Der skal uagtet en placering af VE-anlæg inden for Zone 1, redegøres for projektet jf. Horsens Kommunes VE-model.

Nedenstående er en kortfattet opsummering af, hvor Horsens Kommune ser projektet i forhold til VE-modellen og hvad der i forbindelse med en screening af projektet er identificeret af opmærksomhedspunkter til en potentiel fremtidig planlægning.

Et solcelleanlæg på 70MW vil være med til at understøtte den nationale interesse for at omstille Danmarks energiforsyning til grønne, vedvarende energikilder. Realiseringen forudsætter dog fortsat, at foretages en afvejning i forhold til andre nationale interesser og gældende lovgivning. Helt konkret skal der udarbejdes det nødvendige plangrundlag og nærmere projektdetaljering samt de nødvendige miljøvurderinger.

Lovgivning

  • Projektet skal forholde sig til gældende planlægning fra nationalt til lokalt niveau, heriblandt kommuneplanens gældende retningslinjer og rammer samt gældende lokalplaner.
  • Projekt skal tilpasses og tage hensyn til den del af Zone 2, der udgøres af bevaringsværdigt landskab. Arealet skal som udgangspunkt friholdes for tekniske anlæg.


Nationale Interesser – Kulturarv og Kirker

  • Perspektivområdet ligger i sin helhed inden for udpegningen af et værdifuldt kulturmiljø omkring Tyrsting Proprietærgård. I detailplanlægningen skal der tages hensyn til at de kulturhistoriske bevaringsværdier ikke forringes ved opstilling af et større solcelleanlæg.
  • Dele af perspektivområdet overlapper med kirkeomgivelserne ved Tyrsting Kirke. I forbindelse med detailplanlægningen er det derfor væsentligt at der redegøres for og det dokumenteres, at solcelleanlægget ikke hindre indsigt til kirke og påvirker oplevelsen af kirken i landskabet negativt.
  • Museet har foretaget arkivalsk kontrol af planarealet. Der er ingen kendte fortidsminder på arealet. Der er kendte fortidsminder i umiddelbar nærhed til projektarealet, fx tre gravhøje. Topografisk er arealet oplagt for bebyggelse og aktivitet gennem hele forhistorien. Der vil være risiko for at påtræffe skjulte, jordfaste fortidsminder ved jord- og anlægsarbejde på arealet

Der findes en enkelt §3-beskyttet så inden for perspektivområdet samt flere søer nord for området. Inden for området findes der ligeledes primært udpegninger af potentielle naturbeskyttelsesområder og økologiske forbindelser samt et enkelt registreret naturbeskyttelsesområde. Perspektivområdet er helt eller delvist berørt af kommunens tre landskabsudpegninger, henholdsvis bevaringsværdigt landskab, og større sammenhængende landskaber med særlige udsigter eller der fremstår uforstyrrede.

Landskab

  • Perspektivområdet er berørt af alle tre typer af landskabsudpegninger, det vil sige henholdsvis større uforstyrrede sammenhængende landskaber, større sammenhængende landskaber med særlige udsigter og bevaringsværdigt landskab. Detailplanlægning forudsætter derfor, at der laves en landskabsanalyse der belyser og sikrer, at etableringen af et større solcelleanlæg ikke påvirker landskabet uhensigtsmæssigt. Her henvises yderligere til Horsens Kommunes Landskabsplan.
  • Perspektivområdet ligger inden for ’Det Midtjyske Søhøjland’, en udpegning af et større geologisk rammeområde. Detailplanlægning og tilpasning af projektet skal sikre, at landskabets geologiske kvaliteter og landskabsformer, indbyrdes overgange og sammenhænge ikke forringes eller sløres.


Natur

  • Perspektivområdet overlapper med udpegninger af henholdsvis potentielle naturbeskyttelsesområder og økologiske forbindelser. Udpegningerne skal som udgangspunkt friholdes for tekniske anlæg, hvorfor projektet skal tilpasses. Udpegningerne findes inden for Zone 2, hvorfor områderne skal friholdes for udlæg.
  • I forbindelse med detailplanlægning skal det sikres og redegøres for, ved en konkret undersøgelse, at opstillingen af store solcelleanlæg ikke påvirker yngle- og rasteområder for bilag IV-arter.
  • Dele af perspektivområdet overlapper med en eksisterende skovbyggelinje. Detailplanlægning og tilpasning af projektet skal redegøre for, at beskyttelse af indkig til skoven som landskabselement og oplevelsen af skovbrynet fastholdes.


Klima

  • I forbindelse med detailplanlægning og tilpasning af projektet, skal det sikres, at klima fortsat håndteres i landskabets lavninger og på overfalden, så det skaber merværdi.
  • I forbindelse med detailplanlægning skal det ligeledes dokumenteres at strømningsveje igennem området fastholdes, så oversvømmelsesrisikoen ikke forøges eller medfører oversvømmelse andre steder.

Perspektivområdet overlapper delvist med udpegninger af både områder med særlige drikkevandinteresser samt nitratfølsomme indvindingsoplande. Det resterende af perspektivområdet ligger inden for almindelige drikkevandsinteresser, dog uden for indvindingsoplande til vandforsyningen.

Af det fremsendte materialer redegøres der ikke for anlæggets virkning på grundvand og den ønskede placering delvist inden for områder med særlige drikkevandsinteresser.

  • Detailplanlægning forudsætter en grundvandsredegørelse, da perspektivområdet ligger inden for områder med særlige drikkevandsinteresser, og delvist inden for indvindingsopland til Bjerreboværket.
  • I forbindelse med detailplanlægningen skal det undersøges samt kunne dokumenteres, at der ikke sker tilførsel af ”ikke ønskede stoffer” fra solcellepanelerne til overfladevand og dermed vandløb, søer samt grundvandsmagasin.

Af det fremsendte materiale fremgår det, at nærmeste transformerstation, hvor det kan være muligt at tilsluttet solcelleanlægget er ca. 5km nordøst for området ved Brædstrup. Det fremgår af det tidligere fremsendte materiale, at der pågår dialog med ejer af stationen vedrørende kapacitet og tilslutningspunkt.

Horsens Kommune bemærker hertil, at det ikke fremgår af, det fremsendte hvad den forventede kapacitet for stationen er. Realiseringen og en eventuel planlægning forudsætter, at der i forbindelse med dialogen også afklares, om anlæggets tilslutning til stationen forudsætter en udbygning af den eksisterende infrastruktur. Her gøres yderligere opmærksom på, at det er indgivet ønske om to – i Horsens Kommune – store solcelleprojekter, der begge henviser til forventet tilslutning i Brædstrup.

Af det fremsendte materiale fremgår det, at det er væsentligt for lodsejer at projektet udvikles i åbenhed og dialog med naboerne i området. Derfor er der indledt dialog med de nærmeste naboer og der har der været afholdt et borgerinformationsmøde den 30. november 2023.

På mødet gav borgerne udtryk for deres generelle bekymringer om værditab af ejendomme, forringelse af herlighedsværdier i det naturskønne område samt hvad anlægget ville medføre af gener i form af f.eks. støj og affaldsstoffer til miljøet. Hertil bemærker udvikler og lodsejer, at de ligeledes har interesse i at bibeholde herlighedsværdierne, hvorfor der vil blive stillet strenge krav til den afskærmende beplantning, at paneler skal være miljøcertificerede, så der ikke udledes PFAS eller andre tungmetaller fra anlægget, samt at de er indstillet på i tilpasningen af projektet at holde min. 200 meters afstand til beboelse.

Udvikler har tilbudt naboerne mulighed for, at få udarbejdet et visualiseringsbillede fra deres ejendom, i forlængelse af den allerede udarbejdede synlighedsanalyse, med henblik på at vise hvordan og i hvilken grad afskærmende beplantning vil være med til at sløre anlægget.

Det fremgår yderligere af det fremsendte materiale, at udvikler er indstillet på at bidrage yderligere til lokalområdet foruden de lovbestemte tilskud og ordninger. Udvikler angiver således, at der er et ønske om at givet et årligt tilskud til det lokale kultur- og foreningsliv reguleret efter pr. MW installeret.

Horsens Kommune bemærker hertil, at der ikke af det fremsendte fremgår en egentlig indledende undersøgelse og kortlægning af de lokale interesser og eventuelle konflikter.

Jf. beskrivelsen af nabo-processen, bemærker Horsens Kommune, at dette betragtes som en tilkendegivelse af interesse for at udvikle en solcellepark ved Mattrup Gods, og at der er mulighed for, at Horsens Kommune deltager med en facilitator i borgerinddragelsen og tilpasningen af projektet.  

Billedet er en illustration, der viser hvordan indkomne forslag til VE-projekter skal finde vej igennem Horsens Kommunes VE-model, før arealudpegninger i kommunen kan komme på tale.