Kort om det ønskede anlæg
Perspektivområdet udgør et lille markareal nord for Hovedgård og grænser ud til jernbanen. Området er således afgrænset på alle sider, af henholdsvis jernbane og bymæssige bebyggelse syd og øst for området, samt skov nord og vest for området. I forbindelse med indkaldelse af Idéer og Forslag i foråret 2024, har Horsens Kommune modtaget et ønske fra Hovedgård Fjernvarme om at afklare muligheden for at placere en solcelle for det angivne areal og eventuelt kombinere det med en vindmølle.
Primært er der et ønske om at bruge det angivne areal til solceller der kan kobles på ved Hovedgård Fjernvarme, hvis muligt også en vindmølle. Der er ikke fremsendt specifikt projektmateriale.
Det ønskede areal, vil efter bedste estimat levere ca. 2.700 MWh årligt. Dette forventes at skulle supplere fjernvarmens forbrug. Grundet placeringen tæt på jernbanen, vil det af sikkerhedsmæssige grunde ikke være muligt at opstille en vindmølle på den ønskede placering.
I forbindelse med behandlingen af de konkrete projektforslag fra indkaldelsen af idéer og forslag, er de blevet screenet i forhold til henholdsvis VE-modellen samt de forhold der almindeligvis screenes for i forbindelse med en planlægning. Screeningerne har været med til at belyse hvorvidt projektet kunne udpeges som perspektivområde, samt hvilke opmærksomhedspunkter der vil være til en potentiel fremtidig planlægning.
Landskabet
Anlægget ønskes placeret inden for landskabskarakterområdet ”Hovedgård Skovbakker”, jf. Horsens Kommunes Landskabsplan. Området ligger inden for den østligste del af ”Det midtjyske Søhøjland”, og er således præget af isen bevægelse under den seneste istid. Landskabet er kendetegnet ved et højtliggende og storbakket terræn, hvoraf særligt den østlige del af præget af issøbakker.
De kultur betingede træk i landskabet er især kendetegnet ved en mosaik af spredt beliggende gårde, herunder de to enestegårde Thestrup og Hovedgård, og tilhørende dyrkningsflader samt små skove. Enkelte steder opdeler diger fladerne. Det er særligt bevoksningsstrukturen der er karaktergivende for landskabet. Landskabet bebyggelse tager udgangspunkt i Thestrup Gård og Hovedgård samt udskiftningen af de omgivende landsbyer. Det østlige del af landskabskarakterområdet er præget tekniske anlæg, heriblandt højspændingstracéer og jernbanen. Den vestlige del er fri for tekniske anlæg.
Overordnet set er landskabet præget af en lukket karakter, skabt af skove og bakker der danner ramme om landskabet. Fra enkelte højdepunkter i landskabet er der vide udsigter. Den lukkede karakter er med til at give landskabet en lille til middelstor skala, der sammen med et kuperet terræn tilfører en varierende struktur, så landskabet fremstår let sammensat. De rumlige oplevelser i landskabet er især bestemt af og varierer alt afhængig af sammenspillet mellem skovene og det kuperede terræn. Østlig er der nogen grad af visuel påvirkning fra teknisk anlæg, mens den i den vestlige del er minimal eller helt fraværende.
Området vurderes sårbart over for ændringer, der tilfører nye elementer eller strukturer til landskabet som vil medføre øget kompleksitet. Det er således vigtigt, at ændringer opretholder karakteren af en mosaik af dyrkningsflader og skove. På baggrund af det højtliggende terræn vurderes landskabet generelt sårbart overfor høje tekniske anlæg.
VE-modellen og opmærksomhedspunkter til en potentiel, fremtidig planlægning
VE-zonerne der udlægges med retningslinjen ”Planlægning for vedvarende energianlæg” er en overordnet indikation af, hvor der henholdsvis kan være muligt og som udgangspunkt ikke er muligt at planlægge for VE-anlæg i Horsens Kommune.
Der skal uagtet en placering af VE-anlæg inden for Zone 1, redegøres for projektet jf. Horsens Kommunes VE-model.
Der er i forbindelse med indkaldelse af idéer og forslag fremsendt en kort redegørelse for det ønskede projekt jf. Horsens Kommunes VE-model. Det ønskede solcelleanlæg ligger delvist inden for Horsens Kommunes Zone 1, hvor der kan være mulighed for en konkret planlægning for VE-anlæg.
Nedenstående er en kortfattet opsummering af, hvor Horsens Kommune ser projektet i forhold til VE-modellen og hvad der i forbindelse med en screening af projektet er identificeret af opmærksomhedspunkter til en potentiel fremtidig planlægning.
Et solcelleanlæg på 2,7MW vil være med til at understøtte den nationale interesse for at omstille Danmarks energiforsyning til grønne, vedvarende energikilder. Realiseringen forudsætter dog fortsat, at foretages en afvejning i forhold til andre nationale interesser og gældende lovgivning. Helt konkret skal der udarbejdes det nødvendige plangrundlag og nærmere projektdetaljering samt de nødvendige miljøvurderinger.
Lovgivning
- Projektet skal forholde sig til gældende planlægning fra nationalt til lokalt niveau, heriblandt kommuneplanens gældende retningslinjer og rammer samt gældende lokalplaner.
- Projektet skal konkretiseres jf. Horsens Kommunes VE-model forud for en egentlig detailplanlægning. Herunder bl.a. tilpasning i forhold til nærheden til højspændingsledning samt udlagt transportkorridor omkring jernbanen.
- I forbindelse med detailplanlægningen skal det undersøges i hvilket placering af solceller op til jernbanen vil have indvirkning på solcellerne, her nok særligt vibrationer fra jernbanen.
Nationale Interesser – Kulturarv
- På den vestlige side, lige op til perspektivområdet, findes der to registrerede, beskyttede sten- og jorddiger. Projektet skal tilpasses, så disse bevares igennem både anlægs- og driftsfase.
- Museet har foretaget arkivalsk kontrol af perspektivområdet. Der er ingen kendte fortidsminder på arealet. Topografisk er arealet oplagt for bebyggelse og aktivitet gennem hele forhistorien. Der vil være risiko for at påtræffe skjulte, jordfaste fortidsminder ved jord- og anlægsarbejde på arealet.
Der findes ingen registrerede udpegninger af naturbeskyttelsesområder, lavbundsarealer eller økologiske forbindelser inden for perspektivområdet. Perspektivområdet ligger inden for både et nationalt geologisk interesseområde, ”Det midtjyske Søhøjland”, samt inden for et område med specifikke geologiske bevaringsværdier.
Landskab
- Perspektivområdet ligger inden for ’Det Midtjyske Søhøjland’, en udpegning af et større geologisk rammeområde. Detailplanlægning og tilpasning af projektet skal sikre, at landskabets geologiske kvaliteter og landskabsformer, indbyrdes overgange og sammenhænge ikke forringes eller sløres.
- Perspektivområdet ligger ligeledes inden for en specifik geologisk lokalitet, benævnt som ”Hovedgård-Vedslet”, og er kendetegnet ved et dødispræget landskab med lerfladbakker. Detailplanlægningen skal sikre, at de geologiske interesser og fortælleværdier ikke sløres ved opstilling af solceller.
Natur
- I forbindelse med detailplanlægning skal det sikres og redegøres for, ved en konkret undersøgelse, at opstillingen af solcelleanlæg ikke påvirker yngle- og rasteområder for bilag IV-arter.
- Perspektivområdet ligger inden for en eksisterende skovbyggelinje. Detailplanlægning og tilpasning af projektet skal redegøre for, at beskyttelse af indkig til skoven som landskabselement og oplevelsen af skovbrynet fastholdes, eller kan tilsidesættes på baggrund af en konkret vurdering af området.
Klima
- I forbindelse med detailplanlægning og tilpasning af projektet, skal det sikres, at klima fortsat håndteres i landskabets lavninger og på overfalden, så det skaber merværdi.
- I forbindelse med detailplanlægning skal det ligeledes dokumenteres at strømningsveje igennem området fastholdes, så oversvømmelsesrisikoen ikke forøges eller medfører oversvømmelse andre steder.
Perspektivområdet ligger i sin helhed inden for udpegninger af henholdsvis områder med særlige drikkevandsinteresser, samt inden for indvindingsoplande til tre almene vandværker, henholdsvis Hovedgård, Vedslet Heden og Grumstrup Vandværk.
- Detailplanlægning forudsætter en grundvandsredegørelse, da perspektivområdet ligger inden for områder med særlige drikkevandsinteresser, samt indvindingsoplande til almen drikkevandsforsyning. Området ligger uden for BNBO.
- I forbindelse med detailplanlægningen skal det undersøges samt kunne dokumenteres, at der ikke sker tilførsel af ”ikke ønskede stoffer” fra solcellepanelerne til overfladevand og dermed vandløb, søer samt grundvandsmagasin.
Af den fremsendte redegørelse, indikeres det, at der kan ske at være tilslutningsmulighed nær ved området til en transformerstation, samt at beliggenheden nord for fjernvarmeværket giver mulighed for at skabe en synergi, hvor fjernvarmeværket kan aftage strømmen.
Horsens Kommune bemærker hertil, at der ikke er fremlagt en forventet kapacitet for den nævnte transformerstation. En realisering eller igangsætning af en potentiel planlægning forudsætter således, at der indledes en dialog med henblik på at afdække, om der er kapacitet til at aftage strømmen og om der eventuelt vil være behov for udbygning af eksisterende infrastruktur.
Der er i det fremsendte ikke redegjort for naboforholdene, med begrundelse i at, fjernvarmeværket er den nærmeste nabo samt at området til de øvrige sider er afgrænset af henholdsvis skov eller jernbaneanlæg.
Horsens Kommune bemærker hertil, at der ved en detaljering af projektet i forbindelse med en potentiel videre planlægning, skal kunne dokumenteres at de til en hver tid gældende støjkrav skal kunne overholdes, selvom fjernvarmeværket er nærmeste nabo. Grundet den bynære placering må der forventes at være mange naboejendomme inden for 200 meter fra projektområdet, særligt mod syd.