Forhold til anden planlægning
Landsplanlægning
Detailhandel:
Planområdet ligger i detailhandelsopland, østlige bydel. Planlægningen ændrer ikke bestående forhold.
Kystnærhedszone:
Planområdet ligger i byzone. Planlægningen vurderes ikke visuelt at berøre indblikket set fra kysten. Se endvidere under kystnærhedszone i, kommuneplanens retningslinjer
Vandplaner
Der er ikke noget i kommuneplantillæggets indhold, som er til hinder for, at vandområdeplanens miljømål for grundvandsforekomster og overfladevandsområder kan opnås.
Natura 2000
Området ligger ca. 4,5 km vest for det nærmeste Natura 2000-område, som er Natura 2000-område nr. 52 Horsens Fjord, havet øst for og Endelave.
Udpegningsgrundlaget for området fremgår af Miljøstyrelsens hjemmeside:
https://mst.dk/natur-vand/natur/natura-2000/natura-2000-omraaderne/udpegningsgrundlag/
Planområdet ligger i byzone, som ikke vurderes at udgøre et egnet ynglested for nogen af arterne på udpegningsgrundlaget for Natura 2000-området.
Alene på baggrund af den store afstand til det internationale naturbeskyttelsesområde og projektets beskedne omfang er det Horsens Kommunes vurdering, at det kan udelukkes, at projektet kan skade arter eller naturtyper, som udgør udpegningsgrundlaget for Natura 2000-området. Der er vedtaget en Natura 2000-plan for det internationale naturbeskyttelsesområde og projektet vurderes at være foreneligt med planens bevaringsmålsætninger.
Bilag IV
En række arter af planter og dyr, de såkaldte bilag IV-arter, er omfattet af en særlig streng beskyttelse i alle EU-medlemsstater herunder Danmark. Det gælder for dyrearterne, at der er et generelt forbud mod at beskadige eller ødelægge yngle- og rasteområder i deres naturlige udbredelsesområde, mens der for plantearterne er forbud mod at ødelægge dem. Forbuddet gælder uanset om disse dyr og planter findes indenfor eller udenfor beskyttede naturområder.
Der er registeret en række bilag IV-arter indenfor 10 km, herunder odder, stor vandsalamander, spidssnudet frø, markfirben og en række flagermusearter.
Idet projektet etableres på areal, der i dag er bebygget og anvendes til parkeringspladsareal, og idet at projektområdet ligger 4,5 km fra nærmeste Natura 2000 område, er det kommunens vurdering, at projektet pga. dets lokale karakter og store afstand til Natura 2000 området ikke påvirker arter og habitatnaturtyper på Natura 2000 områdets udpegningsgrundlag.
Projektet medfører en begrænset arealinddragelse af et areal, der i dag anvendes til parkeringsområde. Det er Horsens Kommunes vurdering, at parkeringsplads-arealet ikke udgør et egnet yngle- og rasteområde for de bilag IV arter, som forekommer naturligt i området omkring det ansøgte, idet ingen af de nævnte bilag IV arter yngler eller raster på arealer med en hård asfaltbelægning.
Der åbnes med planlægningen op for, at en del af eksisterende bygning kan nedrives og anden bebyggelse opføres. Bygninger kan udgøre yngle og rasteområder for arter af flagermus. Den bygning, der evt. skal nedrives, har fladt tag, og der er derfor ingen tagetage, der kan udgøre egnede yngle- og rasteområder for arter af flagermus. Bygningen vurderes i øvrigt ikke at udgøre egnede yngle- og rasteområder for de øvrige bilag IV arter, der forekommer i området, da disse arter alle er tilknyttet naturområder og ikke bygninger.
Samlet vurderes, at det planlagte kan gennemføres uden at der sker en indskrænkning eller forringelse af egnede yngle- eller rastesteder for bilag IV-arter i området.
Råstofplan
Planområdet ligger uden for råstofområde.
Kystnærhed
Planområdet ligger i kystnært byzoneareal. Planlægningen, kommuneplantillæg 2021-18 og lokalplan 424, giver mulighed for en ændret anvendelse fra erhverv til offentligt formål, som sker inden for de eksisterende bygningsmæssige rammer. Planlægningen muliggør også nedrivning, der visuelt ikke vil forringe indblikket fra kysten. Derudover muliggør planlægningen også byggeri i et byggefelt vest for eksisterende bebyggelse – altså skjult fra kysten af eksisterende byggeri, idet nybyggeri ikke må bygges højere end 8,5 meter.
Planområdet ligger i den kystnære del af byzonen. Planlægningen vurderes ikke visuelt at berøre indblikket set fra kysten.
Spildevandplan
Spildevandsplan 2012 - 2015:
Kort over eksisterende kloakoplande.
Planområdet er omfattet af Horsens Kommunes gældende spildevandsplan.
Planområdet er kloakeret i henhold til den gældende spildevandsplan og tilsluttet Samn Forsynings spildevandssystem. Området er separatkloakeret. Spildevandet ledes til Horsens Centralrenseanlæg. Regnvand udledes til Nørrestrand.
Planområdet omfatter en del af kloakoplande A109, A130 og A133. Befæstelsesgraden skal overholdes inden for den eksisterende lokalplanafgrænsning, Lokalplan 2017-04 og håndteres i det private regnvandslaug, som nærværende lokalplan fortsat er en del af. Nye afløbsforhold skal der redegøres for i ansøgning om tilslutningstilladelser for kloak:
For de enkelte kloakoplande gælder følgende befæstelsesgrader:
A109 – 0,40
A130 – 0,50
A133 – 0,50
Overstiges befæstelsesgraden, skal regnvand forsinkes internt eller håndteres på egen matrikel, således at der ikke afledes mere regnvand end hvad der svarer til en befæstelsesgrad som angivet for de enkelte kloakoplande ovenfor.
Lokalplanlægning
Den eksisterende Kommuneplanramme 11ER03 ligger indenfor den gældende Lokalplan 2017-04 (delområde 2). Nærværende kommuneplantillæg 2021-18 ændrer anvendelsen af rammen til offentligt formål med rammenummer 11OF14. Geometrien er uændret. Der udarbejdes ny lokalplan i form af Lokalplan 424 - Tillæg nr. 1 til Lokalplan 2017-04 Offentlige formål, Chr M Østergaards Vej, Horsens. Lokalplanens formål er primært at ændre anvendelsen fra erhverv til offentligt formål.